آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

خدمات گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی ابزاری برای جذب و ارتباط بیشتر با مشتریان‌ و تبدیل آن‌ها به مشتریانی وفادار است. علاوه بر این با استفاده از این روش، می‌توانید به درکی بهتر از رفتار مخاطبان هدف خود برسید. ما در آژانس بازاریابی ویمون به طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به روش گیمیفیکیشن و تدوین استراتژی بازی‌سازی(gamification) در پلتفرم و یا اپلیکیشن شما می‌پردازیم.

نیاز به راهنمایی دارید؟ با ما تماس بگیرید : 09915381238

خدمات گیمیفیکیشن - استراتژی و پیاده‌سازی - ویمون

تعرفه خدمات گیمیفیکیشن ویمون برای شما

پلن صفحه لندینگ

اجرا در ۱ ماه

تماس بگیرید
پرداخت به‌صورت پروژه‌ای
  • تحلیل صفحه مورد نظر
  • تحلیل رفتار مخاطبین
  • یکپارچه‌سازی
  • تدوین و ارائه استراتژی گیمیفیکیشن

پلن کمپین

اجرا در ۲ ماه

تماس بگیرید
پرداخت به‌صورت پروژه‌ای
  • تحلیل مستندات کمپین
  • تحلیل رفتار مخاطبین کمپین
  • یکپارچه‌سازی فرآیند
  • تدوین و ارائه استراتژی گیمفیکیشن

پلن کسب‌وکار

اجرای مستمر سالانه

تماس بگیرید
پرداخت به‌صورت ماهانه
  • تحلیل مستندات کسب‌وکار
  • تحلیل رفتار مشتریان
  • تحلیل داده‌ها و یکپارچه‌سازی
  • تدوین و ارائه استراتژی گیمیفیکیشن

نمونه‌ کارهای گیمیفیکیشن ویمون

نمونه کار بین المللی گیمیفیکیشن ویمون
کارفرما: آقای ایکول ایمکان

سیستم گیمیفیکیشن راندو

کارفرما: باشگاه سبز(Green Club)

طراحی رویداد تخصصی D-Daar

نمونه خدمات گیمیفیکشن آژاس ویمون
کارفرما: گروه مشاوره مهندسی نام‌آوران

طراحی ورکشاپ مهارت‌های نرم

کارفرما: گروه همسا(Hamsaa)

سرویس راهکار در رویداد همسا

چرا برای گیمیفیکیشن ویمون را انتخاب کنیم؟

تجزیه و تحلیل رفتار کاربر

ما با پژوهش و شناخت دقیق رفتار کاربران مخاطبان هدف را مشخص و در هر مرحله به تحلیل رفتار مشتریان می‌پردازیم.

رویکرد علمی و تخصص محور

در ویمون سعی بر این است تا به صورتی علمی و تخصص محور همراه با به‌روزترین روش‌های بازاریابی عمل کنیم تا بهترین نتایج حاصل شود.

بکارگیری خلاقیت

تیم خلاقیت آژانس ویمون چندین سال است که در زمینه طراحی و اجرای کمپین‌های نوآورانه تبلیغاتی به روش گیمیفیکیشن فعالیت و تجربه دارد.

تجربه بالا در اجرا

ما در آژانس ویمون علاوه بر طراحی و انجام استراتژی بازاریابی، در پیاده‌سازی و اجرای روش‌های بازی‌سازی در چندین پروژه موفق مشارکت داشته‌ایم.

پشتیبانی و تماس با ویمون

مشاوره رایگان با کارشناسان ویمون

اگر در مورد خدمات و تعرفه‌ها سوال یا ابهامی دارید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ویمون شما را راهنمایی کنند.

گیمیفیکیشن دقیقا چیست؟

گیمیفیکیشن که از واژه لاتین Gamification گرفته شده است، در زبان فارسی به معنای «بازی سازی»، «بازی کاری» و همچنین «بازی‌وار سازی» است. موضوع گیمیفیکیشن در سال‌ها اخیر کاربرد بسیاری زیادی پیدا کرده و به طور گسترده‌ای در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر مفهوم گیمیفیکیشن، بازی مورد علاقه‌تان را در نظر بگیرید و به عواملی که باعث جذابیت این بازی شده است فکر کنید. به نظر شما کدام عامل یا عوامل باعث می‌شود تا شما دلتان بخواهد چندین ساعت را به آن اختصاص دهید و مشغول بازی کردن شوید؟

گیمیفیکیشن به معنای استفاده از تمام ویژگی‌های جذاب و سرگرم‌کننده بازی‌ها در موقعیت‌ها و برنامه‌های دیگر است. استفاده کردن از برخی ویژگی‌ها همچون قواعد بازی، بردن و باختن، کسب امتیاز و … از جمله آن‌ها است

خدمات گیمیفیکیشن-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

تفاوت گیمیفیکیشن و بازی‌ها

یکی از مهمترین تفاوت‌های گیمیفیکیشن و بازی‌ها در هدف از ایجاد و ساخت آن‌ها است. بازی‌ها عموما با هدفی خاص یعنی سرگرمی طراحی می‌شوند و در آن افراد باید از برخی از قوانین تبعیت کنند تا بتوانند مراحل آن را پشت سر بگذارند و در نهایت در پایان بازی، فردی به عنوان برنده مشخص می‌شود. این در حالی است که قوانین گیمیفیکیشن متفاوت است و در آن، مکانیزم بازی برای کسب و کار شما به کار گرفته می‌شود.

به بیان ساده‌تر، گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر و ویژگی‌های بازی در یک محیط غیر بازی برای افزایش روند مشارکت فرد با آن محیط است. در واقع، گیمیفیکیشن یک شیوه طراحی محیط به شمار می‌رود که منجر به فعالیت بهتر و با علاقه بیشتر کاربران در زمینه‌های مختلف شرکت می‌شود. این در حالی است که بازی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با اهداف خاص، قوانین مشخص و به صورت ساختارمند انجام می‌شود و در آن، شخصیت‌های مجازی، انیمیشن‌ها و صداها به کار می‌روند.

از آنجا که هدف اصلی گیمیفیکیشن جذب و مشارکت کاربر در فعالیت‌های غیر بازی است، به طور کلی عناصر بازی مانند رقابت، پاداش، سطوح مختلف و… به کار می‌روند ولی بازی کردن به عنوان هدف اصلی در گیمیفیکیشن وجود ندارد. به عبارت دیگر، گیمیفیکیشن هدف اصلی خود را از بازی کردن گرفته و از عناصر بازی برای کمک به رسیدن به اهداف خود بهره می‌برد.

مکانیک بازی در گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن به معنای استفاده کردن از ویژگی‌های بازی است که طریقه منحصر به فرد خود را دارد. به بیان ساده‌تر، گیمیفیکیشن تلاش برای بالا بردن حس رقابت، انگیزه و کنجکاوی کاربران با کمک بهره‌گیری از المان‌های بازی است تا در نهایت، بهبود عملکرد کاری کاربران، پیشرفت در آموزش آن‌ها یا افزایش تقاضای مشتریان حاصل شود. مکانیک بازی نیز به برخی از فعالیت‌های رقابت محور یا آموزشی گفته می‌شود که در یک استراتژی گیمیفیکیشن قرار می‌گیرد و معمولا به دنبال یک پاسخ خاص است یا با به کارگیری یک روش آموزشی، می‌خواهد به کاربران در زمینه درک بهتر هدف، کمک نماید. به طور کلی 10 مکانیک بازی شناخته شده وجود دارد که به شکل‌های مختلفی در گیمیفیکیشن‌ها به کار گرفته می‌شوند. این مکانیک‌های بازی عبارت‌اند از:

  • بازخورد سریع (Fast Feedback)
  • فرانمایی (Transparency)
  • اهداف (Goals)
  • مدال‌ها (Badges)
  • پیشرفت مرحله‌ای (Leveling Up)
  • آموزش پیش از اشتغال (Onboarding)
  • رقابت (Competition)
  • تشریک مساعی (Collaboration)
  • انجمن (Community)
  • امتیازات (Points)

به طور کلی، مکانیک بازی فعالیت‌های آگاهی‌بخش و سیستم‌های جایزه‌دهی را شامل می‌شود که در قالب کمپین، اقدام به تشویق کاربران و شرکت‌کنندگان می‌کنند تا به بازی خود ادامه دهند. درک گیمیفیکیشن برای آن دسته از افرادی که ویدیو گیم بازی کرده‌اند، آسان‌تر خواهد بود. در واقع همانطور که در یک بازی جنگی، در قبال کشتن آدم‌های بد، به بازیکن سلاح بهتر امتیاز بیشتر و … داده می‌شود، در گیمیفیکیشن نیز، بر اساس ماهیت بازی، برخی محرکه‌ها به منظور ادامه دادن بازی، به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

کاربردهای گیمیفیکیشن

در حال حاضر، گیمیفیکیشن به جنبه‌های گوناگونی از زندگی ما ورود پیدا کرده است و استفاده‌های فراوان و متنوعی از آن می‌شود. در واقع در دنیای کنونی، از گیمیفیکیشن در فرم‌های گوناگون کسب و کار، همچون بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، آموزش، سیاست، آموزش و … بهره می‌برند. استفاده از گیمیفیکیشن و افزایش روزافزون به‌گارگیری آن به کاربردها و مزیت‌هایی که دارد باز می‌گردد. در ادامه به صورت خلاصه به معرفی چند مورد از کاربردهای گیمیفیکیشن اشاره خواهیم کرد:

درباره خدمات گیمیفیکیشن-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون
  • جذابیت در آموزش

هدف اصلی از ایجاد گیمیفیکیشن، افزایش مشارکت و تعامل و همچنین حس رقابت در کاربران است. به همین دلیل نیز بسیاری از کسب و کارها از گیمیفیکیشن برای رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده می‌کنند. گیمیفیکیشن یا همان بازی کاری می‌تواند در زمینه‌های متنوع و گوناگونی از آموزش از جمله پاداش دادن، ارزیابی، افزایش انگیزه و ترغیب کردن آن‌ها به ادامه رقابت مورد استفاده قرار بگیرد. 

  • افزایش انگیزه و بازدهی کاری

یکی دیگر از کاربردهای گیمیفیکیشن، افزایش انگیزه و بازدهی کاربران است. به بیان ساده‌تر، هدف از اجرای Gamification، بازی کردن و سرگرمی نیست. در واقع هدف از گیمیفیکیشن در محل کار، ایجاد یا افزایش انگیزه کارمندان برای یادگیری، رقابت، پیشرفت و به طور کلی بهبود وضعیت و انجام بهتر و اصولی‌تر کارها است. شما دو کارمند را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها در محیطی جدی کار می‌کند و مجبور است چند ساعت در روز را به انجام وظایف خود بدون آن که برای او سرگرم‌کننده باشد، بپردازد و کارمند دیگری که در محل کار خود با استفاده از گیمیفیکیشن، با علاقه و انگیزه بیشتری وظایف خود را انجام می‌دهد. شما دوست دارید به جای کدام یک از این دو کارمند باشید؟

لازم به ذکر است که استفاده از گیمیفیکیشن در محل کار، علاوه بر افزایش انگیزه و تمایل افراد به انجام کارها، می‌تواند به منظور ایجاد ساز و کارهایی برای سنجش و ارزیابی کیفیت کار کارمندان پیاده سازی و اجرا شود. با استفاده از این روش، کارفرما می‌تواند بر اساس عملکرد آن‌ها، پاداش‌های مناسبی برای آن دسته از افرادی که عملکرد بهتر و موثرتری داشته‌اند، در نظر بگیرد.

گیمیفیکیشن در مارکتینگ

همانطور که می‌دانید، بازی سازی یا گیمیفیکیشن، در چند سال اخیر، به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مشتریان و کاربران تبدیل شده است و دلیل آن نیز به احساسات مثبت ناشی از بازی کردن و برنده شدن احتمالی باز می‌گردد. این ویژگی Gamification باعث شده است تا جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی به دست آورد و دیجیتال مارکترها توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در واقع گیمیفیکیشن در بازاریابی، شیوه‌ای برای استفاده از احساسات مثبت ایجاد شده در مخاطبان و مشتریان، در جهت فروش و ارائه محصولات یا خدمات است. علاوه بر این، استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی، می‌تواند منجر به این شود که کاربر به دنبال احساس خوب و رضایتی که کسب کرده است، مایل باشد تا آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد. این کار به صورت غیر مستقیم باعث رشد فروش و افزایش مشتریان کسب و کارها خواهد شد. در نظر داشته باشید که استفاده از بازی سازی، افراد را برای مدت زمان بیشتری در وب‌سایت یا اپلیکیشن شما نگه می‌دارد و این موضوع نیز می‌تواند احتمال خرید محصولات یا خدمات را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. کارشناسان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون، صفر تا صد خدمات طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به روش گیمیفیکیشن و تدوین استراتژی بازی سازی در پلتفرم و یا اپلیکیشن شما ارائه می‌دهند. ارائه این خدمات و تدوین استراتژی را بر اساس نیاز و اهداف شما صورت خواهد گرفت؛ از این رو می‌توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره گیمیفیکیشن و تدوین استراتژی بازی سازی با ما تماس بگیرید.

پیاده سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی

همانطور که بیان شد، گیمیفیکیشن ارتباط مستقیمی با احساسات کاربران دارد و این احساسات برای بازاریابان بااهمیت است و در واقع نوعی کلید موفقیت محسوب می‌شود. تکنیک‌های بازی سازی می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا بازدیدکنندگان وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را به خرید محصولات و خدمات ترغیب نمایند و از طرف دیگر آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. تکنیک‌ها و ترفندهای زیادی برای رسیدن به هدف وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از سیستم امتیازدهی برای افزایش تعامل با مخاطب

توجه داشته باشید که استفاده کردن از سیستم‌های امتیازدهی در وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها همیشه جواب می‌دهند و از آن‌جایی که افراد تمایل زیادی به دریافت امتیازات بیشتر و در نهایت تخفیفات بیشتر هستند، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به شمار برود. مشتریان حاضر هستند برای دریافت امتیاز و تخفیف، بارها و بارها ویدئوهای تبلیغاتی شما را تماشا کنند و حتی آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. به همین منظور سعی کنید در تدوین استراتژی بازاریابی به روش گیمیفیکیشن، از سیستم امتیازدهی بهره ببرید.

  • اهدای جایزه به منظور جذب مخاطبان بیشتر

سعی کنید همیشه خود را به جای مخاطب بگذارید و زاویه دید آن‌ها وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را ارزیابی کنید. به این فکر کنید که چه چیزهایی می‌تواند برای شما (به عنوان یک مخاطب) جذاب باشد و شما را ترغیب به ماندن در صفحه وب‌سایت یا خرید محصولات و خدمات کند. یکی از بهترین و موثرترین کارها برای جلب توجه مشتریان، طراحی و ایجاد مسابقه یا چالش است. مخاطبان به امید برنده شدن و دریافت جایزه‌ای که شما برای برندگان مسابقه در نظر می‌گیرید، در مسابقه شرکت خواهند کرد. مسابقه بهترین فرصتی است که شما می‌توانید برخی از اطلاعات مخاطبان را از آن‌‎ها دریافت کنید. به عنوان مثال می‌توانید شرکت‌کنندگان را موظف به پر کردن یک فرم آنلاین نمایید تا بتوانید از این طریق فهرستی از مشتریان بالقوه خود به دست آورید.

  • دادن حق انتخاب به مخاطبان

فراهم کردن و قرار دادن گزینه‌های متنوع و متعدد پیش روی مخاطبان، یکی دیگر از روش‌های پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در بازاریابی است. حق انتخاب و وجود گزینه‌های متنوع پیش روی مخاطب، می‌تواند نظرش را جلب کند و او را برای مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد. برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید در صفحه‌ای هستید که در آن، چندین محصول، خدمت یا سرویس به شما پیشنهاد شده است. حال اگر روی هر یک از این گزینه‌ها کلیک نمایید، ویدئویی منحصر به فرد و مربوط به انتخاب شما، نشان داده می‌شود. حتی از این حالت کمی تخصصی‌تر نیز می‌تواند وجود داشته باشد، یعنی در هر ویدئو نیز، چند آپشن وجود داشته باشد که مخاطب را به سمت ویدیویی دیگر هدایت کند.

  • فراهم کردن امکان پیشرفت مرحله به مرحله برای مخاطبان

توجه داشته باشید که مخاطبان همیشه به دنبال پیشرفت کردن هستند و می‌خواهند مهارت و استعداد خود را در زمینه‌های گوناگون به اثبات برسانند. شما می‌توانید از این ویژگی کاربران در تدوین استراتژی خود بهره ببرید. برای انجام این کار می‌توانید چندین سطح را برای کاربران تعریف نمایید تا بتوانند با فعالیت کردن و یا خرید محصولات و خدمات از شما، به مراحل بعدی و بالاتر برسند. همچنین می‌توانید امکانات و جوایز مراحل بالاتر را بیشتر در نظر بگیرید؛ به این صورت که هرچه کاربران به مراحل بالاتری می‌رسند، امکانات بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد. بدیهی است که هر مرحله باید نسبت به مرحله قبلی دشوارتر باشد و کاربران برای عبور از آن، دقت، زمان و فعالیت بیشتری صرف کنند.

  • تعریف حداقل امتیاز لازم برای کاربران

یکی دیگر از کارهایی که با استفاده از روش گیمیفیکیشن می‌توانید انجام دهید، تعریف حداقل امتیاز لازم برای کاربران است. به بیان ساده‌تر در استراتژی بازاریابی خود می‌توانید کاری کنید که کاربران برای دسترسی پیدا کردن به برخی از امکانات و بهره‌مندی از برخی از خدمات، حداقلی از امتیازات را در اختیار داشته باشند. یکی از بهترین گزینه‌ها این است که به آن‌ها پیشنهاد دهید برای دریافت این سطح از امتیاز، برای مدت مشخصی در وب‌سایت یا اپلیکیشن شما به فعالیت بپردازند. البته به جذابیت و سرگرم‌کننده بودن این فعالیت‌ها نیز توجه داشته باشید؛ یعنی صفحات خود را به گونه‌ای طراحی و تنظیم کنید که مخاطب راغب به ماندن و فعالیت در آن را داشته باشد. در غیر این صورت و با وجود صفحه‌ای ساده و فاقد هرگونه جذابیت و آپشن، هیچ کاربری انگیزه و انرژی لازم برای ارتباط با شما و حتی بهره‌مندی از امکانات ویژه شما را نخواهد داشت.

  • استفاده از گردونه‌های شانس

اگر شما هم علاقه‌مند به جست و جو در فضای وب هستید، پس احتمالا تاکنون تجربه استفاده از گردونه‌های شانس را داشته‌اید. استفاده از گردونه‌های شانس کارایی و جذابیت بسیار زیادی دارد به طوری که هم برای مخاطبان هیجان انگیز است و می‌خواهند به طریقی شانس خود را بسنجند و هم استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و مراحل پیچیده‌ای ندارد و تنها با کلیک کردن بر روی یک گزینه، می‌توانند این کار را انجام دهند. از سوی دیگر، نتیجه گردونه شانس، خیلی سریع نشان داده می‌شود و مخاطبان می‌توانند بفهمند که در این گردونه برنده شده‌اند یا خیر. ویژگی دیگری که گردونه شانس می‌تواند داشته باشد، این است که امکان امتحان و انجام آن برای چندین بار برای مخاطبان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند برای بارها و بارها به امتحان شانس خود بپردازند و به این طریق، تعامل بیشتر و بهتری با شما داشته باشند.

  • فراهم کردن امکان به اشتراک‌گذاری برای کاربران

یکی از مهم‌ترین اهداف به‌کارگیری گیمیفیکیشن، جذب مشتریان جدید و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه است. یکی از اقداماتی که برای دستیابی به این هدف می‌توانید انجام دهید، فراهم کردن امکان به اشتراک‌گذاری برای کاربران است. قطعا اگر به کاربران خود بگویید که در قبال به اشتراک‌گذاری صفحه، خدمات و یا بازی‌های شما، امکان دریافت امتیازات بیشتر برای آن‌ها وجود دارد، این کار انجام خواهند داد. به همین دلیل سعی کنید از این امکان برای دیده شدن بیشتر و جذب مشتریان جدید استفاده کنید.

  • ترغیب مخاطبان به ارسال محتوا از محصولات و خدمات شما

شیوه‌های گوناگونی وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطبان خود را به ارسال تصویر یا ویدئو از محصولات یا خدمات خود تشویق کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با راه‌اندازی یک مسابقه، چالش یا جشنواره، از مخاطبان و مشتریان خود بخواهید که عکس و ویدیویی برای شما ارسال کنند و در آن به توضیح و بیان نظرات خود درباره کسب و کار، محصولات و خدمات شما بپردازند و آن را با شما به اشتراک بگذارند. حال اگر برای انجام این کار امتیاز یا جایزه‌ای نیز در نظر بگیرید که بدون شک، شاهد مشارکت گسترده‌تری خواهید بود. به طور کلی اگر به دنبال یافتن و به کارگیری تکنیک‌های متنوع گیمیفیکیشن هستید، این شیوه نیز برای شما مناسب خواهد بود و کمک زیادی به رشد کسب و کار شما می‌کند.

  • استفاده از سایر روش‌های خلاقانه و منحصر به فرد

مواردی که بیان شد، تنها تعداد اندکی از شمار انبوه تکنیک‌ها و ترفندهای گیمیفیکیشن است که استفاده و به کارگیری آن‌ها در استراتژی بازاریابی می‌تواند به میزان قابل توجهی فعالیت و وفاداری مشتریان یک کسب و کار را توسعه ببخشد. توجه داشته باشید که قسمت بزرگ و مهم کار که می‌تواند تاثیر بسزایی در دیده شدن برند شما و موفقیت کسب و کارتان داشته باشد، به خلاقیت و هوشمندی شما باز می‌گردد. در واقع شما برای جلب توجه مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه و وفادار، به روش‌های جدید و نوآورانه نیاز دارید تا بتوانید با صرف خلاقیت، تکنیک‌های جدیدی ابداع و به کار ببرید و در نهایت انگیزه افراد را برای خرید و تعامل افزایش دهید. اگر فکر می‌کنید که توانایی یا شرایط یافتن روش‌های خلاقانه و نوآورانه برای گیمیفیکیشن را ندارید، نگران نباشید. تیم ویمون، در خدمت شماست تا بهترین و جذاب‌ترین شیوه‌های گیمیفیکیشن را برای بهبود و توسعه کسب و کارتان معرفی و پیاده‌سازی کند. برای انجام این کار کافی است با کارشناسان ما از طریق شماره 09915381238 ارتباط بگیرید.

مزایای استفاده از گیمیفیکیشن

یکی از دلایل اهمیت و توجه به گیمیفیکیشن، تاثیر آن بر افزایش تمایل افراد به رقابت و کسب موفقیت است. به سختی می‌توان شخصی را پیدا کرد که از بازی کردن لذت نبرد؛ چرا که بازی کردن با ترشح هورمون اندورفین (Endorphin) در مغز، که همان هورمون شادی‌آور است، باعث ایجاد حس شادی و لذت می‌شود. مزیت‌های گیمیفیکیشن به یک یا دو مورد محدود نمی‌شود، اما برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری دارند. برخی از مزیت‌های استفاده از گیمیفیکیشن عبارت‌اند از:

  • دریافت بازخورد سریع و مثبت

یکی از مهمترین مزیت‌های بازی سازی یا همان گیمیفیکیشن، این است که کاربران پس از تلاش یا عملکرد مثبتی که داشته‌اند، سردرگم نمی‌شوند و به صورت سریع و حتی آنی، نتیجه فعالیت خود را مشاهده می‌کنند. به عنوان مثال محیط کاری را در نظر بگیرید که در آن، گیمیفیکیشن به صورت دقیق و اصولی در آن پیاده شده است. در چنین شرایطی، اگر شخصی در یک شرکت مهم در یک روز تعطیل شرکت کند، می‌تواند سریع و به صورت آنلاین، پاداش خود را ببیند و به واسطۀ آن، روحیه و انگیزه بیشتری بگیرد.

  • جلب رضایت کاربران

دانشجویی را در نظر بگیرید که بعد از تلاش و سخت‌کوشی فراوان، موفق به پاس کردن یک واحد درسی سخت و دشوار شده است و یا اگر اهل بازی‌های کامپیوتری هستید، زمانی را به یاد آورید که پس از تلاش بسیار، موفق به گذراندن یک مرحله سخت می‌شوید. مواردی از این قبیل، حس شادی و رضایت را در افراد به وجود می‌آورد. دقیقا مشابه این احساس را در مشتریان یک کسب و کار نیز می‌توان به وجود آورد؛ یعنی همان موقعی که مشتریان موفق به دریافت پاداش، هدیه یا تخفیف ارزشمندی می‌شوند. یکی از مزیت‌هایی که می‌توان برای گیمیفیکیشن برشمرد نیز همین مورد است: ایجاد احساس شادی و رضایت در مشتریان.

  • بهبود عملکرد مشتریان

یکی دیگر از مزیت‌های گیمیفیکیشن، بهبود عملکرد مشتریان است. در واقع استفاده درست از بازی سازی، کار، آموزش و … را برای افراد جذاب‌تر می‌کند و همین موضوع منجر به بهبود عملکرد آن‌ها از نظر کیفیت و سرعت می‌شود. وارد نمودن برخی از المان‌های بازی در بخش‌های آموزش کار با اپلیکیشن یا وب‌سایت، از جمله موثرترین و بهترین شیوه‌های آموزش کار به کاربران است.

نتایج بررسی‌ها و تحقیقات درباره تاثیر و کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کارها حاکی از این است که استفاده کردن از Gamification می‌تواند منجر به افزایش مشارکت افراد به ویژه در شبکه‌های اجتماعی شود. این موضوع در نهایت منجر به افزایش ترافیک وب‌سایت و زمان حضور در سایت و همچنین کاهش زمان برای پذیرش و تبدیل از دوره آموزشی رایگان به خرید شود. موارد زیر، برخی دیگر از مزیت‌هایی است که برای به کارگیری گیمیفیکیشن در کسب و کارها برشمرده می‌شوند:

  • افزایش نرخ تبدیل و کلیک و همچنین افزایش کلیک خرید محصولات
  • افزایش و بهبود وضعیت اعتماد و وفاداری مشتریان به برند تجاری شما
  • فراهم شدن و تسهیل امکان جمع‌آوری اطلاعات مشتریان وفادار و مخاطبان
  • افزایش میزان  تعامل کسب و کارها با مشتریان و همچنین بهبود کیفیت آن
  • جلب توجه و جذب مشتریان جدید با کمک برگزاری مسابقات، اهدای جوایز و پاداش‌ها
  • ارائه آموزش‌های لازم به مخاطبان از طریق گیمیفیکیشن و افزایش ضریب یادگیری آن‌ها
  • هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن نسبت به انجام تبلیغات متعدد برای افزایش نرخ بازدید
  • انجام تبلیغات جذاب در خصوص محصولات یا خدمات از طریق یک بازی آموزنده و سرگرم‌کننده
  • تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه و وفادار و همچنین حفظ آن‌ها به کمک ارائه پاداش و امتیاز

 

سخن آخر

یکی از ملزومات بهتر و سریع‌تر انجام شدن کارها، وجود انگیزه و انرژی کافی است. بازی‌ها از جمله مواردی هستند که امکان فراهم کردن انرژی لازم برای انجام کارها را به افراد می‌دهند و به همین دلیل نیز می‌توان از آن‌ها برای بهبود کیفیت آموزش، افزایش راندمان کاری کارمندان و همچنین رشد فروش محصولات و خدمات یک کسب و کار استفاده کرد. برخی از تکنیک‌ها و ترفندها برای بازی سازی وجود دارد، همچون سیستم‌های امتیازدهی و گردونه شانس که مورد استفاده بسیاری از کسب و کارها قرار می‌گیرد. استفاده و بهره‌گیری از این موارد، کاربران را تشویق به حضور بیشتر در سایت و به اشتراک‌گذاری آن می‌کند. هر چه تکنیک‌ها و ترفندهای بازی سازی خلاقانه‌تر و جذاب‌تری به کار ببرید، امکان کسب نتیجه بهتر نیز افزایش خواهد یافت. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون، برآنیم تا بهترین خدمات ممکن را به صورت گیمیفیکیشن به متقاضیان ارائه دهیم. شما می‌توانید برای کسب مشاوره و اطلاع از تعرفه خدمات گیمیفیکیشن ویمون با ما تماس بگیرید.

چرا گیمیفیکیشن تاثیر و اهمیت بالایی دارد؟

0 ٪
افزایش تعامل با کاربران

انگیزه مبتنی بر بازی و سرگرمی، تعامل کاربر را تا 48 درصد افزایش می‌دهد.   بر این اساس بکارگیری گیمیفیکیشن نقش مهمی در افزایش تعامل کاربر ایفا می‌کند.

0 ٪
افزایش زمان مرور وبسایت

ارائه بازی‌سازی در وب‌سایت زمان مرور سایت را تا 30 درصد افزایش می‌دهد. از گیمیفیکیشن برای افزایش زمان فعالیت کاربر در سایت خود کمک بگیرید.

0 ٪
افزایش نرخ تبدیل

گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی موجب افزایش بازدید 100 تا 150 درصدی از صفحات مختلف وبسایت و افزایش 15 درصدی کلیک خرید محصولاتتان می‌شود.

0 ٪
به خاطر سپردن نام برندتان

کاربر 10 درصد آنچه می‌خواند و 20 درصد آنچه می‌شنود را به خاطر می‌آورد. و عمل بازی‌سازی شده تعاملی در وبسایت‌تان را، تا 90 درصد به خاطر می‌سپارد.

شما می‌توانید از صفحه تماس با ما، استفاده کنید و یا با شماره 09915381238 در ارتباط باشید.

تعیین زمان ارائه پروپوزال بسته به مقیاس پروژه بطور میانگین از ۴ روز کاری الی یک هفته زمان نیاز دارد.

تیم خلاقیت اختصاص داده شده به هر پروژه توسط یک مدیر هدایت می‌شود و در صورت لزوم ارتباط کارفرما با مدیر تیم پروژه، برقرار خواهد بود.