زمانی که صحبت از سئو و بهینه سازی وب سایت میشود، افراد حاضر هستند از هر ابزاری استفاده کنند. خوشبختانه امروزه ابزارهای زیادی برای سئو و تولید محتوا ارائه شده که یکی از مهمترین و بهترین آنها را گوگل ارائه میدهد. این ابزارها کمک زیادی به دیجیتال مارکتینگ برندهای مختلف کرده و کار را برای صاحبان کسب و کار راحتتر و سریعتر میکند. یکی از بهترین ابزارهای برای سئو و بهینه سازی سایت که از طرف شرکت گوگل ارائه شده، گوگل ترندز است که به کمک آن میتوان کلمات کلیدی محبوب و پر رقابت و کاربردی را شناسایی کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل شما را با این ابزار کاربردی آشنا کنیم.
گوگل ترندز چیست؟
قبل از هر چیز بهتر است با گوگل ترندز کاملاً آشنا شویم و ببینیم این ابزار دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد. گوگل ترندز در سئو سایت یک ابزار مهم است که به واسطه آن میتوان کلمات کلیدی و موضوعات محبوب و پر رقابت را شناسایی کرد. در واقع شما بعد از این شناسایی موضوع و کلمه کلیدی و آنالیز آنها میتوانید یک محتوای مفید و پربازدید برای وب سایت خود تولید کنید. از آن جایی که کلمات کلیدی که Google Trends برای سئو به شما پیشنهاد میدهد، بسیار محبوب و پر جستجو توسط کاربران هستند، شما با این کار میتوانید نیاز کاربران را به طور دقیق شناسایی کنید و طبق آن تولید محتوا کنید. از این رو وب سایت شما رتبه و جایگاه خوبی از طرف گوگل می گیرد و پربازدید می شود.
نحوه کار با گوگل ترندز برای سئو
نحوه کار با گوگل ترندز برای سئو بسیار راحت است. فقط کافی است وارد سایت اصلی گوگل به آدرس www.google.com/trends شوید و در قسمت جستجو کلمه مورد نظر خود را تایپ کنید. در این صفحه شما فیلترهایی را جستجو میکنید که در مورد هر یک از کلمات توضیحاتی داده می شود؛ به عنوان مثال شما کلمه طراحی سایت را در کادر جستجو مینویسید. در این صورت گوگل به شما نشان میدهد که این کلمه در کدام یک از شهرها و کشورها و در چه بازه زمانی بیشترین جستجو را داشته است.
یکی از کاربردهای گوگل ترندز در این زمان این است که میتوانید شیوه صحیح استفاده از عبارت مختلف در موتورهای جستجو را به کمک آن تشخیص دهید. به عنوان مثال Google Trends برای سئو به شما میگوید که اگر از کلمه طراحی سایت استفاده کنید برای شما بهتر است یا اگر از کلمه طراحی وب سایت استفاده کنید به نفع سایت شما است. در واقع گوگل ترندز به شما میگوید که کدام یک از کلمات کلیدی محبوبتر هستند و میتوانند برای سئو سایت شما مناسبتر باشد. از این رو شما میتوانید چند کلمه را که مورد نظر شما هستند در کادر بنویسید و به وسیله کاما آنها را از یک دیگر جدا کنید. گوگل هم برای شما این کلمات را مقایسه میکند و به شما میگوید که استفاده از کدام یک از انها به نفع شما است.
بخش دیگری هم در این ابزار وجود دارد به نام پرس و جوهای مرتبط یا همان Related Queries. در این قسمت موضوعات و میزان کلماتی که با کلمه مورد نظر شما در ارتباط هستند و به واسطه کاربران زیادی جستجو میشوند، نمایش داده میشود. همچنین میتواند میزان محبوبیت مطالب جستجو شده در بازههای زمانی مختلف که مورد جستجو کاربران قرار گرفته است را هم نمایش میدهد.
نکتهای که در مورد استفاده از Google Trends برای سئو بدانید این است که قرار نیست این ابزار تعداد جستجوهای واقعی و آمار دقیقی از تعداد سرچهای کلمات مورد نظر شما را نشان دهد. بلکه گوگل به این کلمات براساس تعداد سرچهایشان، نمرهای از ۰ تا ۱۰۰ میدهد که شما بر این اساس میتوانید به میزان کیفیت و محبوبیت کلمات پی ببرید.
بهترین روشهای استفاده از گوگل ترندز
در این قسمت برای شما توضیح خواهیم داد روشهای استفاده از ابزار گوگل ترندز برای سئو به چه صورت است:
دسترسی به دادههای دقیقتر با مقایسه کلمات کلیدی
همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم گوگل ترندز یک تخمین یا تجسم نسبی از میزان جستجو کلمات و عبارات کلیدی را برای شما نمایش میدهد. البته که این میزان خیلی دقیق نیست اما احتمال این که بخواهد به شما اشتباه نشان دهد نزدیک به صفر است. در واقع این ابزار با نمایش یک نمودار از کلماتی که شما به دنبال مقایسه آن هستید، به شما نشان میدهد که مثلاً بین دو کلمه a و b کدام یک بیشتر مورد جستجو قرار گرفتهاند. شاید با خودتان بگویید که ما خودمان میدانیم کدام کلمه پرجستجوتر هستند و لزومی ندارد گوگل این موضوع را به ما بفهماند. اما باید بگوییم که گوگل ترندز به شما نشان میدهد کدام کلمه بیشتر ترند است. به ویژه اگر شما بین چندین کلمه کلیدی مانده باشید و ندانید کدام یک را انتخاب کنید. این موضوع بیشتر زمانی اهمیت پیدا میکند که کسب و کار شما بینالمللی باشد و شما به دنبال کلمات ترند روزانه هستید.
انتخاب روند زمانی طولانیتر
خیلی از افراد به دنبال این هستند که میزان جستجو کلمات کلیدی را در ۱۲ ماه گذشته به دست آورند. در این صورت میتوان با استفاده از گوگل ترندز بازه زمانی را طولانیتر کنید. یکی از بهترین بازهها میتوان ۵ ساله باشد. شما در یک بازه ۵ ساله کلمه کلیدی مود نظر خود را سرچ میکنید و طبق نموداری که گوگل برای شما به نمایش در میآورد، متوجه میشوید که روند سرچ آن نزولی بوده است. بنابراین به این نتیجه میرسید که سرمایهگذاری کردن روی این کلمه کلیدی عملاً بیمعنی و اشتباه خواهد بود. اما اگر همین نمودار صعودی باشد، میتوانید به دنبال تدوین استراتژی برای بهبود جایگاه سایت برای آن کلمه کلیدی بروید. در واقع بازه زمانی در گوگل ترندز همچون یک دورنما است و شما میتوانید از دور نتایج کاری خود را مشاهده کنید.
انتخاب کوئریهای مرتبط
یکی از بخشهایی که در گوگل ترندز برای سئو میتواند به شما اطلاعات دقیقی ارائه دهد، بخش کوئریهای مرتبط است. این عبارات از آن جایی که در موقعیتهای مختلف از هم تفکیک شدهاند، به شما نشان خواهند داد که کدام یک از کوئری را میتوانید در متن خود استفاده کنید. استفاده از این کوئریها میتواند دایره لغات متن شما را متفاوت خواهد کرد و خوانایی سادهتری به آن میبخشد.
جستجو کلمات براساس دسته
گوگل ترندز به کاربران خود این امکان را خواهد داد تا کلمات کلیدی خود را براساس دسته تقسیم بندی کنند. برای بعضی از کسب و کارها که در حوزههای خاصی فعالیت میکنند و از قبل هم پرسونای کار خود را مشخص کردهاند، انتخاب دسته یا همان کتگوری به آنها کمک خواهد کرد تا نتیجه بهتری از کلمات ترند مناسب کسب و کار خود پیدا کنند هر چقدر این دسته خاصتر باشد، احتمالاً شاهد تغییرات بیشتری در نمودار نهایی خود خواهید بود اما اطلاعاتی که برای شما نمایش داده میشود، دقیقتر است.
جستجو کلمات براساس موقعیت جغرافیایی
یکی دیگر از روشهای استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت این است که شما امکان مقایسه جستجو در حالتهای دیگری همچون عکس، خبر، شاپینگ گوگل و سرچ یوتیوب هم خواهید داشت. البته ممکن است جز جست و جوی عکسی، برای دیگر کلمات فارسی کاربردی نداشته باشد. گوگل ترندز میتواند روند جستجوی کلمات و عبارات زیادی را هم نشان دهد. هر چقدر دامنه جستجوی خود محدودتر می کنید، نتیجه دقیقتری به شما ارائه داده خواهد شد
سخن پایانی
ما در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد. همچنین نحوه استفاده از آن را هم برای شما توضیح دادیم. شما میتوانید برای ارتقای سئو سایت و بهینهسازی محتوای خود از این ابزار کاربری استفاده کنید و ترافیک سایت و بازدید آن را به میزان زیادی افزایش دهید. سایت ویمون ارائه دهنده خدمات سئو برای همه کاربران است. چنانچه قصد دارید سئو سایت خود را بهبود ببخشید اما با روشهای آن آشنایی ندارید توصیه میکنیم به بخشهای دیگر سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید.
سؤالات متداول
- گوگل ترندز دقیقاً چیست؟
با استفاده از Google Trends میتوان آمار استفاده از یک کلمه کلیدی را به طور کامل بررسی کرده و آن را با سایر کلمات و عبارات کلیدی مقایسه کرد.
- آیا میتوان با گوگل ترند کلمه کلیدی را بر اساس یک منطقه خاص بررسی کرد؟
بله گوگل ترندز این امکان را برای کاربران خود به وجود آورده که بتوانند به بررسی و اطلاع از آمار عبارات کلیدی در یک منطقه جغرافیایی خاص بپردازند.
- گوگل ترند چگونه میتواند استراتژیهای بازاریابی را بهبود ببخشد؟
این ابزار با نمایش آمار یک کلمه کلیدی و میزان محبوبیت و جستجوی آن در بازههای زمانی مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون میتواند کمک زیادی به بازاریابی محتوایی کند.