بازاریابی شبکه‌های اجتماعی(SMM) چیست؟

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی_آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخشی جداناپذیر از زندگی روزمره همه افراد تبدیل شده است. از این رو بیشتر کسب و کار‌ها در تلاش هستند تا از قدرت بی‌نهایت این شبکه‌ها برای ارتباط با مخاطبان هدف خود استفاده کنند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به عنوان استراتژی تغییر دهنده بازی ظاهر شده و به کسب و کار‌ها این اجازه را می‌دهد تا از دنیای دیجیتال بهترین و بیشترین بهره را ببرند و یا مشتریان خود ارتباطی موثر داشته باشند. چه بازاریابی با تجربه باشید و چه صاحب یک کسب و کار در هر صورت می‌توانید برای گسترش حضور آنلاین خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. اما برای این کار نیاز به درک نکات و مفهوم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دارید. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون قصد داریم اطلاعاتی جامع و کامل درباره بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مفهوم بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی

SMM (Social Media Marketing) به معنای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است و جز بهترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. در صورتی که کسب و کار‌ها بتوانند بازاریابی مناسبی به همراه روش‌های اصولی در این شبکه‌ها انجام دهند، می‌توانند حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و باعث رونق و گسترش خود شوند. با توجه به این که بخش زیادی از افراد در پلتفرم‌های اجتماعی مانند تلگرام، توییتر، اینستاگرام، توییتر و غیره فعالیت دارند، استفاده از تکنیک‌های سوشیال مدیا مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب و کاری مفید باشد.

اما باید در نظر داشته باشید که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک کانال فروش مستقیم نیست که بخواهید کار خود را توسعه دهید. بلکه یک ابزار است که می‌توانید به واسطه آن فروش بیشتری داشته باشید. در واقع فروش مستقیم در این شبکه‌ها انجام نمی‌شود بلکه با گذشت زمان به فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات شما کمک می‌کند. بنابراین پیش از استفاده از این روش باید ابتدا اهداف و نیاز‌های خود را بررسی کنید سپس براساس آن تصمیم بگیرید از تکنیک‌هایی در چه شبکه‌هایی استفاده کنید.

هدف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

درباره بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی_آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی بر سه هدف اصلی متمرکز است که این اهداف عبارت هستند از:

  •   افزایش تعامل با کاربران و مشتریان
  •   بهبود آگاهی از برند برای کاربران
  •   دستیابی به مشتریان و فروش بیشتر

کسب و کار‌ها برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارند تا هر چه بهتر محتوای ارزشمند و مفید تولید کنند. هر چقدر محتوایی که تولید می‌شود، غنی‌تر و منحصر به فرد‌تر باشد، کاربران بیشتری وارد پیج می‌شوند و می‌توانند محتوای ان‌ها را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارند. بنابراین بازاریابان با ارائه یک استراتژی تولید محتوای خوب می‌توانند به مدیریت شبکه‌های اجتماعی بپردازند و در پلتفرم‌های مورد نظر خود فعالیت کنند و کاربران هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند.

پلتفرم‌های مهم برای بازاریابی شبکه‌ای

وقتی صحبت از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌شود، انتخاب یک پلتفرم مناسب برای به حداکثر رساندن تأثیر و همچنین نتیجه اقدامات بازاریابی امری مهم و ضروری خواهد بود. در این قسمت برخی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی که می‌توانند جز بهترین انتخاب‌ها برای بازرایبی اجتماعی باشند را به شما معرفی می‌کنیم:

فیسبوک

اولین شبکه اجتماعی محبوب فیس بوک بوده که از سال ۲۰۰۴ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است.. کاربران برای بهره‌گیری کامل از این رسانه باید آن ثبت نام کنند. پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد نمایه شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود می‌توان در این شبکه فعالیت داشت. علاوه بر همه این‌ها پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن همکاران، لایک کردن پست‌ها، کامنت گذاشتن و دسته‌بندی دوستان از دیگر امکانات این پلتفرم است.

توییتر

بعد از فیسبوک توییتر در سال ۲۰۰۶فعالیت خود را شروع کرد که با شعار \”چه کار می‌کنید؟ \” وارد میدان شد و اتفاقاً بسیار هم موفق عمل کرد. پس از چند سال شعار خود را به \”چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ \” تغییر داد. یکی از ویژگی‌های محبوب توییتر این است که کاربران تنها می‌توانستند ۲۸۰ کاراکتر تایپ کنند. این دو ‌شناسه به قدری نو و تازه بود که به سرعت در بین کاربران به محبوبیت رسید و از این ‌ایده استقبال زیادی شد. در توییتر علاوه بر ارسال متن می‌توان به ارسال فیلم، عکس و صدا هم پرداخت.

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از دیگر از شبکه‌های محبوب این روز‌ها است که مبتنی بر محتوای بصری است و بیشتر روی اشتراک‌گذاری فیلم و عکس به صورت استوری و پست تمرکز دارد. این پلتفرم امروزه بیشترین کاربران را دارد و جمعیت آن به بیش از یک میلیارد کاربر فعال می‌رسد. این شبکه اجتماعی تبدیل به پلتفرمی شده که افراد زیادی همچون اینفلوئنسر، بلاگر، آنلاین شاپ و غیره به کسب درآمد بپردازند. امروزه اینستاگرام به عنوان بهترین ابزار برای بازریابی شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

مزایای بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی

اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی_آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

بازاریابی رسانه‌‌های اجتماعی مزایای بسیار زیادی را برای کسب و کار‌ها به همراه دارد که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

  •   تولید، برنامه‌ریزی و پست کردن راحت‌تر محتوا‌ها در شبکه‌های اجتماعی
  •   داشتن هزینه کمتر در مقایسه با بازاریابی سنتی
  •   قابل اندازه‌گیری و تحلیل
  •   بالا بودن احتمال انجام یک اقدام توسط کاربر مانند خرید محصول یا حتی به اشتراک‌گذاری محتوا‌ها
  •   به دست آوردن اطلاعات شخصی، جمعیتی و جغرافیایی کاربران
  •   مورد هدف قرار دادن مخاطب مناسب
  •   امکان برآورد هزینه، زمان و تلاش‌های مورد نیاز در کمپین‌های بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی
  •   تبدیل شدن به منبع محتوا
  •   راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
  •   افزایش ترافیک ورودی سایت
  •   افزایش وفاداری مشتریان
  •   رهبری باز و رهبری فکری

استراتژی و تکنیک‌های بازاریابی رسانه‌‌های اجتماعی

برای این که بتوانید بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی موفقی داشته باشید، باید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را عنوان می‌کنیم که بیشتر از تجربیات افراد به دست آمده است.

  •   می توانید با از داستان سرایی و ابزار‌های مناسب آن استفاده کنید.
  •   هزینه‌های لازم برای بازاریابی و تبلیغات شبکه‌‌های اجتماعی را پرداخت کنید.
  •   موارد اصولی و بنیادی را در نظر بگیرید.
  •   مشتریان وفادار خود را تبدیل به سفیران برند کنید.
  •   از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید.
  •   تعامل دو سویه داشته باشید.
  •   مخاطبان خود را به طور دقیق بشناسید.
  •   جنبه‌های مختلف کسب و کار خود را به کاربران و مشتریان بشناسانید.
  •   مسابقات و کمپین‌های هیجان‌انگیز برگزار کنید.
  •   با اینفلوئنسر‌ها همکاری داشته باشید.
  •   لحن و سبک سفارشی خود را داشته باشید.
  •   از موفقیت‌ها و شکست‌های خود بگویید.

سخن پایانی

با توجه به این که امروزه افراد زیادی در جامعه اوقات بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند به هیچ عنوان نمی‌توان از این پلتفرم‌ها برای ابزار بازاریابی و تبلیغات غافل شد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهمیت فوق‌العاده و مزایای زیادی برای کسب و کار‌ها دارد که ما در این مطلب به طور کامل به آن پرداختیم. اگر قصد دارید در مورد انواع مارکتینگ اطلاعات بیشتری به دست‌آورید، توصیه می‌کنیم به سایر مقاله‌های سایت ویمون را مطالعه کنید تا در این زمینه اطلاعات کافی به دست‌آورید.

سؤالات متداول

  • کدام یک از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی بهتر هستند؟

امروزه یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان ایسنتاگرام است که یک پلتفرم بر مبنای محتوای بصری است. همین موضوع باعث شده تا این رسانه را بهترین ابزار برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بدانند.

  • بازاریابی شبکه اجتماعی چه مزایایی برای کسب و کار‌ها دارد؟

با بازاریابی رسانه‌‌های اجتماعی می‌توان تعامل و مشارکت با مشتریان و کاربران را بالا برد و برای فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر تلاش کرد.

  • آیا با بودجه کم هم می‌توان بازاریابی شبکه اجتماعی انجام داد؟

اولویت در بازاریابی شبکه اجتماعی بودجه و سرمایه شما نیست بلکه ابتدا باید باید اهداف خود را تعیین کرده و مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید که این کار نیاز به بودجه ندارد.

پست قبلی

مهم ترین اصطلاحات اینستاگرام به همراه توضیح کامل

پست بعدی

آموزش آنالیز پیج اینستاگرام با بهترین روش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *