یکی از شبکههای اجتماعی پر طرفدار در جهان لینکدین است که معمولاً افراد حرفهای و متخصص در این برنامه با هم در ارتباط هستند تا در شغل خود به جایگاه بالاتری برسند. در واقع در این پلتفرم بیشتر کاربران اعلام کردهاند که شبکهسازی یکی از عوامل کلیدی و مهمی بوده که توانسته موفقیت زیادی در شغل آنها ایجاد کند. این شبکه اجتماعی بیشتر از ۶۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد تقریباً ۹۰ درصد استخدامکنندگان از لینکدین به عنوان ابزاری قدرتمند برای پیدا کردن نامزدهای شغلی استفاده میکنند. اما برای آن که بتوانید در این شبکه به فعالیت بپردازید و موفق شوید، در همان ابتدا باید به ساخت یک پروفایل در لینکدین بپردازید. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون قصد داریم شما را با نحوه ساخت این پروفایل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
یکی از برنامه های اجتماعی که کمک می کند افراد در زمینه کسب و کار و حوزه فعالیت خود موفق شوند، لینکدین است. با ساخت پروفایل در لینکدین می توان با سرعت بیشتری کارفرمایان را به سمت خود جذب کرد. در واقع پنین پروفایلی کمک می کند تا کاربران و کارفرمایان بتوانند با اولین جستجو به شما برسند. هر چقدر پروفایل شما کامل تر و حرفه ای تر باشد، کارفرمایان بیشتر ترغیب می شوند روی آن کلیک کنند و به شما برسند.
چرا داشتن یک پروفایل لینکدین حرفهای مهم است؟
سوالی که ممکن است برای افراد زیادی پیش بیاید این است که چرا باید به ساخت پروفایل در لینکدین بپردازیم؟ این پروفایل از چه جوانبی دارای اهمیت است؟ در ادامه دلایل مهم داشتن پروفایل لینکدین را برای شما شرح میدهیم:
ایجاد حضور حرفهای در لینکدین و ارتباط با همکاران
پروفایل لینکدین به شما این امکان را خواهد داد در دنیای مجازی به صورت حرفهای و قابل اعتماد ارتباط داشته باشید. شما با ایجاد پروفایل میتوانید به صورت کامل و به همراه جزئیات، مشتریان و همچنین همکاران احتمالی خود را به راحتی پیدا کنید و یا آنها شما را پیدا کنند و با یک دیگر ارتباط برقرار کنید. همچنین اطلاعات لازم در مورد کار خود را هم به دست خواهید آورد. علاوه بر آن میتوانید نظرات خود را در زمینه شغلی که دارید، به اشتراک بگذارید و تبادل نظر کنید و از تجربیات یک دیگر بهرهمند شوید.
ایجاد اعتبار حرفهای
پروفایل در لینکدین باعث میشود بتوانید اعتبار خود را به دیگران نشان دهید. مهارت، تجربه، تحصیلات و غیره در این پروفایل به نمایش گذاشته خواهد شد. در این صورت می توان نشان دهید که چه تخصصهایی دارید.
بروزرسانی با اخبار و تحولات صنعت
شما میتوانید در این شبکه اجتماعی افراد و شرکتهایی که با حوزه کاری شما مرتبط هستند را دنبال کنید و اخبار و اطلاعات خود را در حوزه صنعت بروزرسانی کنید. این به شما کمک میکند تا از آخرین رویدادها و تغییرات مطلع باشید.
بهبود رتبه سایت شخصی و شرکت
اگر شما دارای یک وب سایت شخصی یا شرکتی باشید میتوانید با ساختن پروفایل در لینکدین رتبه و جایگاه خود را در گوگل ارتقا ببخشید. لینکهایی که به سایت شما در پروفایل این برنامه وارد میشوند، باعث افزایش ترافیک و رتبه وب سایت شما خواهند شد.
تبلیغ و توسعه کسب و کار
پروفایل لینکدین این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا کسب و کار خود را به بهترین شکل تبلیغ کنید و با مشتریان و همکاران جدید خود آشنا شوید. از طریق به اشتراک گذاشتن محتوا و همچنین ارائه محصولات و خدمات میتوانید به توسعه و رشد کسب و کار خود کمک کنید. همچنین میتوانید با نمایش تجربیات مهارت و دانش خود، تمایزی بین خود رقبایتان ایجاد نمایید.
بهره بردن از امکانات لینکدین
با ساختن پروفایل در لینکدین میتوانید از تمام امکانات این برنامه در جهت رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنید و میتوانید مقالهها و نوشتههای خود را در این شبکه منتشر کنید. می توانید در گروههای تخصصی فعالیت داشته باشید و در رویدادهای حرفهای هم شرکت کنید.
نحوهی ساخت پروفایل لینکدین
برای این که بتوانید پروفایل در لینکدین بسازید باید ابتدا مشخصات شخصی خود را وارد کنید. در این قسمت به شما آموزش خواهیم داد که یک پروفایل در این شبکه اجتماعی برای خود بسازید.
مرحله اول: وارد کردن مشخصات
ابتدا باید ایمیل خود را ثبت کنید. اطمینان پیدا کنید ایمیلی را که ثبت میکنید، همان ایمیلی است که مدام آن را چک میکنید. چرا که قرار است ایمیلهای مهمی در آینده دریافت کنید. حتماً شماره تلفنی را هم برای برقراری تماس به پروفایل اضافه کنید. هر چقدر راههای ارتباطی با کارفرمایان و افراد در لینکدین راحتتر باشد، بهتر است. میتوانید این امکان را هم برای کاربران خود فعال کنید که بهایمیل شما دسترسی داشته باشند. بعد از این قسمت لینکدین در مورد موقعیت جغرافیایی و شغل شما سؤال میکند. اگر بیکار هستید میتوانید گزینه \”به دنبال فرصتهای شغلی\” و یا \”دانشجوی رشته بازاریابی\” را انتخاب کنید. اگر هم که شغل داشته باشید، میتوانید گزینه شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.
مرحله دوم: انتخاب نوع پروفایل در لینکدین
در این قسمت شما با دو نوع پروفایل روبرو میشوید که یکی رایگان و دیگری پرمیوم است. در گزینه پرمیوم شما از ویژگیهای برتر و امکانات پیشرفتهتری بهرهمند خواهید شد. اما هر یک از آنها قیمت جداگانهای دارند که شما باید آن را پرداخت کنید. برای انتخاب هر یک از این حسابها باید به استفاده خود از لینکدین فکر کنید. اما بدانید که هر کدام از این حسابها را میتوان تا یک ماه رایگان استفاده کرد تا با امکانات آن آشنا شوید و بعد تصمیم به خریداری کنید.
مرحله سوم: انتخاب عکس
در این مرحله باید به انتخاب عکس پروفایل در لینکدین بپردازید. عکسی که انتخاب میکنید باید کاملاً حرفهای و متناسب با فضای لینکدین و کسب و کار شما باشد. تجربه نشان داده شده هر چقدر عکس پروفایل شما حرفهایتر و مناسبتر باشد، تأثیر بیشتری روی کارفرمایان و استخدامکنندگان می گذارد.
مرحله چهارم: خلاصهای از خود بنویسید
در حالتایدهآل شما باید حدود سه الی پنج پاراگراف کوتاه در مورد خود بنویسید. در این قسمت شما باید تمام اطلاعات مهمی که مربوط به اهداف شغلی شما، مهارتهای تیم، تخصصهای ویژه و فهرستی از زمینههایی که در این سالها تجربه کردهاید را در قسمت خلاصه پروفایل در لینکدین بنویسید. این خلاصه در اختیار خوانندگان و کاربران قرار میگیرد تا در مورد شما اطلاعات مفیدی کسب کنند.
مرحله پنجم: فهرست کردن مهارتهای خود
یکی از سریعترین راههایی که میتوانید در این شبکه اجتماعی به موفقیت برسید، فهرست کردن مهارتهای مرتبط است. در این فهرست شما باید مهارتهایی که به شما مرتبط هستند را شناسایی کنید. این کار باعث اثبات توضیحات شما در عنوان و خلاصه میشود. همچنین بستری را فراهم میکند تا شما را با اعتماد بیشتری تأیید کنند. بنابراین هر از چند گاهی برای بازنویسی این فهرست وقت بگذارید.
مرحله ششم: انتخاب یک عنوان جذاب برای پروفایل
پروفایل لینکدین نیاز به یک عنوان شغلی و شرکتی خوب دارد. به خصوص اگر جویای کار باشید باید از عنوانی استفاده کنید که دیگران و کسانی که به دنبال استخدام افراد هستند، به سمت شما جذب شوند. این عنوان میتواند تخصص و ارزش شما را نشان دهد پس حتماً در انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید.
مرحله هفتم: بررسی پروفایل و ویرایش
حالا که تقریباً کار پروفایل شما به اتمام رسیده، مجدداً برگردید و همه موارد را دوباره بررسی کنید. از صحت تاریخ استخدام و سال تحصیلی خود مطمئن شوید. به دنبال اشتباهات گرامری و اشتباه تایپی باشید. ممکن است اشتباهات تایپی شما را از مرکز توجه بودن دور کند. ازبان رسمی و حرفهای استفاده کنید.
چگونه یک پروفایل لینکدین حرفهای داشته باشیم؟
هر چقدر پروفایل لینکدین شما کاملتر و حرفهایتر باشد، کاربران دیگر با سرعت بیشتری در این جستجو شما را پیدا خواهند کرد. پس چیزی که در مورد این پروفایل مهم است، کامل بودن و حرفهای بودن آن است. در ادامه نحوه ساخت چنین پروفایلی را به شما آموزش خواهیم داد:
آدرس مخصوص پروفایل در لینکدین
معمولاً زمانی که شما در لینکدین پروفایل میسازید، این برنامه نام کاربری و یا همان آدرس پروفایل شما را چند عدد و حروف انتخاب میکند. اما برای این که در جستجوها راحتتر پیدا شوید، پیشنهاد میکنیم، یک URL مخصوص به خود بسازید. برای این کار در صفحه ویرایش پروفایل، پایین پنجره طوسی رنگی که اطلاعات را نشان میدهد، یک آدرس عمومی برای پروفایل خود مشخص کنید. روی دکمه ویرایش یا ضربه بزنید و آدرس مورد نظر خود را تایپ کنید و سپس آن را تأیید کنید.
یک عکس خوب برای پروفایل انتخاب کنید
بهتر است عکسی را که را برای پروفایل خود انتخاب میکنید یک عکس کاملاً واضح، دوستانه اما حرفهای و مناسب با محیط این شبکه اجتماعی باشد. اگر نمیدانید چه نوع عکسی را انتخاب کنید، ببینید رقبای شما در این زمینه چگونه عمل کردهاند یا شرکتهای معروف و کسب و کارهای خصوصی معمولاً از چه نوع پوششی برای عکسهای خود استفاده میکنند.
پروفایل لینکدین را مانند روزمه ببینید
قطعاً رزومه شما فقط یک لیست از سمتها و وظایف شغلی شما نیست و شما حتماً دستاوردهای خود را هم به آنها نشان میدهید. برای پروفایل در لینکدین هم دقیقاً همین کار را انجام دهید. سعی کنید بخش تجربه خود را بیشتر با نقاط قوت پر کنید و در انها کارهایی را که انجام داده، چگونگی انجام انها و همچنین تاثیری که با انجام آنها روی دیگران گذاشتهاید را بگویید.
در ارسال پست فعال باشید
فراموش نکنید که ارسال پست با موارد مرتبط حوزه کاری شما مانند مقالات جالب و کاربردی میتواند باعث حرفهایتر نشان داده شدن پروفایل لینکدین شما باشد. اگر احساس میکنید میتوانید به صورت مرتب در این برنامه فعال باشید و همزمان با مدیریت شبکههای اجتماعی مختلف، به مقالهنویسی هم بپردازید و یک وبلاگ راهاندازی کنید.
درگروههای لینکدین عضو شوید
برای این که پروفایل لینکدین شما کاملتر و حرفهایتر شود، توصیه میکنیم از تمام امکانات آن استفاده کنید. یکی از این امکانات گروههای لینکدین هستند که به اصطلاح به آن انجمنهای تخصصی میگویند و در آن افراد با علایق مشابه و فعالیت در یک حوزه کاری و صنعت، دانش خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. سوالات و موضوعاتی که در این گروها در آنها صحبت میشود، علاوه بر تقویت ارتباطات موجب رشد فردی و انتقال تجربه هم خواهد شد. برای این که اتفاقات خوبی برای کسب و کار شما بیفتد توصیه میکنیم در این گروهها فعال باشید و در مباحث پرسیدن سؤال و همچنین پاسخگویی به خوبی مشارکت کنید.
با افراد مطرح در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید
هدف از شبکهسازی در لینکدین فقط این نیست که کانکشن خود را با افراد مختلف بالا ببریم. بلکه باید به دنبال ایجاد یک ارتباط مؤثر و معنی دار با افرادی باشیم که میدانیم به موفقیت کسب و کار ما کمک میکند. این کار را میتوانید با ارسال دعوتنامه برای یک مدیر، کارشناس منابع انسانی و یا یک نماینده شرکت انجام دهید. چنین افرادی میتوانند شما را به موفقیت برسانند. به عنوان مثال اگر در رشته حسابداری فعالیت میکنید، دلیلی وجود ندارد با کسی که در حوزه پزشکی، زمینشناسی یا مهندسی مشغول به فعالیت است، ارتباط بگیرید. آنها شاید محتوای شما را بپسندند اما روی کسب و کار و شبکهسازی لینکدین شما تأثیری نخواهند داشت.
سخن پایانی
برای این که بتوانید در شبکههای اجتماعی مختلف موفق شوید، توصیه میکنیم با قواعد آن حتماً آشنایی پیدا کنید. شما میتوانید به واسطه آشنایی با لینکدین مارکتینگ و قواعد آن و همچنین ساخت پروفایل در لینکدین، با افراد معروف و حرفهای مرتبط با کسب و کار خود آشنا شوید و ارتباطات خود را با آنها افزایش دهید و از این راه موفقیت زیادی را کسب کنید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در زمینه مارکتینگهای مختلف مانند لینکدین مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و غیره اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد میکنیم به سایر بخشهای آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون مراجعه کنید.