امروزه، شیوهها و تکنیکهای مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که هر کدام به سهم خود، در جذب و علاقهمند شدن مشتری بسیار مؤثر هستند. یکی از روشهای نوین در این زمینه، بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ است که از طریق آن، مشاغل و کسب و کارهای مختلف، استراتژی مارکتینگ و کسب و کار خود را متحول میکنند. به عبارت دیگر، گوریلا مارکتینگ نوعی روش غیر متعارف و خلاقانه، برای تبلیغات محصول یاایده است. در این مطلب، شما را با مفهوم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی، انواع، مزایای استفاده از این روش و بسیاری موارد دیگر آشنا میکنیم.
بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ) چیست؟
به طور کلی، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، شامل مجموعهای از اقدامات بازاریابی برای راهاندازی یک کمپین بازاریابی، با کمترین هزینه و تأثیر قابل توجه میباشد. ارزان بودن این نوع اقدامات بازاریابی در این شیوه، به معنای راحت و بیزحمت بودن آن نیست و میزان موفقیت در آن، به خلاقیت شما در شگفتزده کردن مخاطب بستگی دارد. در استراتژی چریکی یا پارتیزانی، هر چه قدر غیر متعارفتر و غیر معمولیتر عمل کنید، به همان میزان میتوانید جذب مخاطب بیشتری داشته و آنها را کاملاً شگفتزده کنید. به همین دلیل، هر زمان استارتاپهای جدید، برای کسب نتیجه بهتر و متعجب کردن دنیای تجارت و یا تبلیغات آنلاین، از روشهای خاص و غیر معمولی استفاده میکنند، به این کار گوریلا مارکتینگ گفته میشود. از این رو میتوان گفت، یکی از مشخصهها و ویژگیهای این روش بازاریابی، نامتداول بودن آن است که برای حفظ آن، باید خلاقیت زیادی به کار برده شود.
انواع بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، بر اساس نوع کاربردی که در نظر گرفته میشود، دارای انواع مختلفی میباشد. در ادامه، هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد:
- بازاریابی چریکی خارجی: در این نوع از بازاریابی چریکی، بدون آسیب زدن به اموال عمومی، چیزی را به محیط شهری اضافه میکنید. مانند، گذاشتن یک پارچه بر روی صندلیهای پارک
- بازاریابی چریکی داخلی یا مردمی: این نوع بازاریابی چریکی نیز، مشابه بازاریابی خارجی بوده و تنها تفاوت آن، در استفاده از فضای اجرایی میباشد. در بازاریابی داخلی، به جای استفاده از محیطهای خارجی مانند خیابان و پارک، از محیطهای دخلی و سر بسته مانند دانشگاه، رستوران یا سینما استفاده میشود. به عبارت دیگر، در این نوع بازاریابی، نظر مردم بسیار مهم بوده و لازم است تبلیغات به گونهای صورت گیرد، که مردم احساس محبوبیت و علاقهمندی به محصول داشته باشند.
- بازاریابی چریکی کمین رویداد: در این نوع از بازاریابی چریکی، لازم است در کمین رویدادها و اتفاقات نشسته و با استفاده از اتفاقات و رویدادهایی مانند کنسرت یا جشنواره، مخاطبان خاصی را جذب نمایید. به طور مثال، در مراسم افتتاحیه جشنواره غذاهای محلی، میتوانید شخصاً تبلیغات خود را انجام داده که به دلیل شخصی بودن و بدون اسپانسر انجام شدن، لازم است مراقب خود باشید.
- بازاریابی چریکی تجربی: در صورتی که گمان میکنید درس دادن به مخاطب و تبلیغات یک طرفه دیگر نتیجهای ندارد، میتوان از این نوع بازاریابی چریکی استفاده کرد. میتوان در بازاریابی چریکی تجربی، تمامی استراتژیها و تکنیکهای گفته شده را به کار بست و با مخاطب نیز تعامل و ارتباط ایجاد کرد.
مزایای استفاده از بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ
استفاده از روش بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، دارای مزایا و وفوایدی میباشد که در ادامه، به آنها اشاره خواهیم کرد.
- استفاده از بازاریابی دهان به دهان: یکی از مزایای مهم بازاریابی چریکی، استفاده از روش دهان به دهان است. از آن جایی که مخاطب، علاقهمند به صحبت کردن در مورد مسائل غیر عادی است استفاده از بازاریابی چریکی، به دلیل خلاقانه و غیر متعارف بودن بسیار مناسب است.
- هدف قرار دادن احساسات: این نوع روش بازاریابی، اغلب احساسات افراد را هدف قرار داده و نوعی روش تعاملی و پر انرژی هستند. به این ترتیب میتوان گفت، برندهایی که بیشتر احساسات افراد را تحریک کنند، تبلیغات مؤثرتری نیز دارند.
- کم هزینه بودن: استفاده از بازاریابی چریکی، علاوه بر جذب مخاطب و مشتری بیشتر، بسیار مقرون به صرفه بوده و هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد.
- رسیدن به مخاطب هدف: یکی از مزایای مهم استفاده از روش بازاریابی چریکی این است که، برای انجام تبلیغات، در مورد مکان و زمان آزادی عمل دارید. به عبارت دیگر، امکان دسترسی مستقیم به مکانهایی که میخواهید وجود دارد.
- به یاد ماندنی بودن: از آن جایی که این نوع بازاریابی، در مکانهای غیر منتظره وغیر متعارف صورت میگیرد، موجب به یاد ماندنی شدن آن در اذهان مخاطبان میشود.
- ایجاد بازخورد مثبت: این نوع روشهای بازاریابی، بازخورد مثبتی از سوی مشتریان داشته و به شما فرصت ارتباط با آنها را خواهند داد. اجرای برخی اقدامات در این نوع بازاریابی نیز، بسیار هیجانانگیز و سرگرم کنننده است.
- کمک به وایرال شدن: از آن جایی که تبلیغات به روش بازاریابی چریکی بسیار جذاب است، مخاطب آنها را در شبکههای اجتماعی پست کرده و به اشتراک میگذارد.
لازم است برای انجام بازاریابی به روش چریکی یا پارتیزانی، اصول و تکنیکهای مختلفی را به کار برده تا به موفقیت دلخواه خود برسید. این اصول، شامل موارد زیر است:
- تعیین مخاطب: در صورتی که ندانید تبلیغات انجام شده برای چه گروه مخاطبی است، موفق نخواهید بود. به همین دلیل لازم است، ابتدا مشخص کنید که قرار است تبلیغات شما روی چه نوع مخاطبی تأثیرگذار باشد. سپس، نیازهای آن دسته از مخاطبان را بررسی کرده و دقت کنید چه چیزی آنها را بیشتر شگفتزده خواهد کرد.
- تعیین مکان درست: کمپینها و روشهای تبلیغات چریکی، مکان محور بوده و لازم است با توجه به مکان مورد نظر طراحی وایده پردازی شوند.
- خلاق بودن: اصل و اساس بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، خلاق بودن است. بهتر است از هیچ تبلیغات دیگری کپی رایتینگ نکرده و سعی کنید مثل هیچکدام نباشید.
- استقبال ازایدهها: بهتر است از تمامی افراد در تیم خود استفاده کرده وایدههای آنها را در نظر بگیرید.
- ارتباط با کسب و کار مورد نظر: لازم است هر آن چه تبلیغ میکنید، به فعالیت و حوزه کاری شما مرتبط باشد. پس، روی کار خود تمرکز کرده و آن را در مرکز تبلیغات خود قرار دهید.
- ارزیابی و بررسی: بهتر است پس از اجرایایده خود، جوانب مختلف را بررسی کرده و موفقیتهای خود را ببینید. در مقابل، لازم است به شکستها و دلایل آن نیز دقت نمایید.
تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی سنتی
به طور کلی، بازاریابی سنتی، ساده، پیشبینیپذیر، بدون خلاقیت و خستهکننده است. مانند بسیاری از تبلیغات چاپ شده در روزنامهها. در مقابل، بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، بر خلاف بازاریابی سنتی، کسب و کار را به شکلی متفاوت تبلیغ خواهد کرد. ویژگیهای بازاریابی چریکی موفق عبارتند از:
- با هوش بودن: یک بازاریابی چریکی موفق، هوشمندانه بوده و مشتری را به فکر و تفسیر تبلیغات تشویق میکند.
- قانعکننده بودن: لازم است، توجه مصرفکنندگان جلب شده و از تبلیغات قدردانی نمایند.
- خاطرهانگیز بودن: تبلیغات موفق به روش چریکی، باید واکنشهای عاطفی در مصرفکنندگان ایجاد نماید.
- تعاملی بودن: لازم است برای تبلیغات موفق چریکی، هم با مشتریان و هم با محیط اطراف، تعامل و ارتباط برقرار کرد.س
بازاریابی پارتیزانی برای کدام کسب و کارها مناسب است؟
به طور کلی، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، برای کسب و کارهای کوچکی که میخواهند با صرف کمترین هزینه به بازدهی بالا برسند و در مدت زمان کم، مخاطبان زیادی کسب کنند، مناسب است. مهمترین فاکتور برای کسب و کارهای کوچک، برندسازی و جذب مخاطب جدید است که برای رسیدن به این نتیجه، باید بازاریابی قوی داشته باشند. با این حال، اغلب این کسب و کارها، با پرداخت هزینههای زیاد نیز، در این مرحله نتیجهای نگرفته و شکست میخورند. در این میان، استفاده از روش بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، بسیار مناسب و کاربردی بوده و لازم است توسط یک متخصص انجام شود. هر چند بازاریابی پارتیزانی، علاوه بر کسب و کارهای کوچک، برای کسب و کارهای بزرگ نیز مناسب بوده و آنها برای حفظ برند خود، نیازمند استفاده از بازاریابی چریکی هستند. با این حال، انجام بازاریابی در این نوع کسب و کارها، باید با خلاقیت وایدهسازی بیشتری صورت گیرد. زیرا برندها، شناخته شده بوده و تبلیغات بد، موجب صدمه زدن به آنها خواهد شد.
نمونههای موفق بازاریابی چریکی
برای آشنایی بیشتر با روش بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، لازم است با نمونههای موفق این روش در سراسر جهان آشنا شوید. در ادامه، چند مورد از شرکتها و سازمانهایی که از بازاریابی چریکی استفاده کردهاند را، نام میبریم:
سازمان یونیسف
این سازمان، یک دستگاه فروش آب کثیف را در شهر منهتن قرار داده و به ازای یک دلار، به آنها یک لیوان آب کثیف میداد. هدف از این کار، بهبود وضعیت آب آشامیدنی کودکان نیازمند بود. یونیسف اعلام کرد که یک دلار، تنها آب آشامیدنی ۴۰ روز این کودکان را تأمین میکند.
شرکت جیپ
این شرکت، برای اینکه ثابت کند جیپ، تا چه میزان با محیط هماهنگ و سازگار است و هم چنین، نشان دهد این خودرو در مکانهای مختلف شهر، قابلیت پارک کردن دارد، جایگاههای نامتعارفی در سطح شهر برای خودروی جیپ در نظر گرفت.
رستوران مک دونالد
یکی از نمونههای موفق بازاریابی چریکی، متعلق به رستورانهای زنجیرهای مک دونالد است که در تمام دنیا، تصاویر آن دیده شده است. این برند، از خط عابر خیابان استفاده کرده و سیب زمینیهای سرخ کرده مک دونالد، جای خطوط عابر پیاده را گرفتهاند.
مستر کلین
این برند، یک پاککننده چند منظوره است که در تبلیغات خود، از خطوط عابر پیاده استفاده کرده است. مستر کلین، یکی از این خطوط را با لوگوی خود سفید و متمایز کرده تا به مخاطب القا کند، که قدرت پاک کنندگی این محصول به اندازهای است که، کف خیابان را با این حجم از کثیفی تمیز میکند.
اهمیت آموزش بازاریابی چریکی
لازم است کارآفرینها، در زمینههای مختلف آموزش دیده تا بتوانند در فضای پیچیده امروزی، با شناخت و آگاهی کامل کار کنند. دورههای آموزشی برای این مدیران، در زمینه بازاریابی، ارتباطات، اقتصاد و قوانین کسب و کار است. دورههای تحقیق نیز، در مورد چگونگی تقسیم مصرفکنندگان و شناسایی فرصتهای بازار کار میباشد. کلاسهای روانشناسی نیز، قادر است افراد را در طراحی کمپینهای جذاب کمک کرده و به آنها بگوید، کدام استراتژی میتواند موفق باشد. لازم است افراد، با شرکت در این دورهها، تمامی روشهای استفاده شده در این نوع بازاریابی را فرا گیرند.
سخن پایانی
حال دیگر میدانید، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی، نوعی بازاریابی هیجانی، غیر متعارف و مقرون به صرفه است. استفاده از این نوع بازاریابی، برای مشاغلی که به دنبال افزایش آگاهی از برند یا معرفی محصولات خود به مخاطبان هستند، بسیار مناسب است. از آن جایی که این نوع بازاریابی، در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرده است از این کمپین، برای کسب و کارهای کوچک نیز استفاده میشود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از موارد دیگری در این زمینه، به سایت ویمون مراجعه کرده و از خدمات متنوع آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون استفاده کنید.
سؤالات متداول
گوریلا مارکتینگ چیست؟
بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، نوعی روش تبلیغاتی است که با استفاده از استراتژیهای نامتعارف و خلاقانه، مخاطب را شگفتزده خواهد کرد.
چه عاملی موجب موفقیت کمپین بازاریابی چریکی میشود؟
تکنیکهای استفاده شده در بازاریابی چریکی، به دلیل غیر متعارف بودن، مخاطب را غافلگیر کرده و در ذهن افراد باقی میمانند.