بازاریابی حسی یا Sensitive Marketing چیست؟

بازاریابی حسی-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

امروزه روش‌هایی که برای بازاریابی انتخاب می‌شوند، هوشمدانه‌تر هستند و در عین حال به انسان، حواس او، ذائقه‌ها و خلق و خوی او بیشتر نزدیک می‌شوند. بازاریابی حسی یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی است که در دو دهه اخیر از آن استفاده زیادی شده است. شاید افراد تصور کنند بیشتر خرید‌های خود را بدون دخالت عوامل بیرونی انجام می‌دهند. اما باید بگوییم که تقریباً ۹۰ درصد تصمیماتی که ما در هنگام خرید می‌گیریم، تصمیماتی است که از ضمیر ناخودآگاه ما نشات می‌گیرند. در این بین هم حواس ما نقش مؤثری در شکل‌گیری خاطرات و تصورات ذهنی ما دارد. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون قصد داریم در مورد همین موضوع که آن را تحت عنوان بازاریابی حسی می‌شناسند صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با این نوع بازاریابی بیشتر آشنا کنیم.

تعریف بازاریابی حسی

بازاریابی حسی Sensitive Marketing شاخه‌ای از طیف گسترده بازاریابی عصبی است که اگر بخواهیم آن را طبق نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبی تعریف کنیم باید بگوییم که در این بازاریابی به بررسی رفتار‌های ناخودآگاه در مواجه با انواع محرک‌ها و جهت دهی به آن‌ها می‌پردازیم. رفتار‌های ناخودآگاه در واقع رفتار‌هایی هستند که ما بر اساس مجموع اطلاعاتی که در پیرامون خود داریم، از محیط می‌گیریم و مغز خود این اطلاعات را پردازش می‌کند بدون آن که ما به آن فکر کنیم. بر خلاف سایر تکینک‌های بازاریابی عصبی همچون ردیابی چشمی که می‌تواند روی درک و جهت دهی به یک حس خاصی تمرکز کند، در بازاریابی حسی از پنج حس همزمان استفاده می‌شود. این نوع مارکتینگ به عنوان ابزاری اساسی برای تقویت ارتباط بین یک برند و مصرف‌کننده با استفاده از تحریک تمام حواس و ایجاد توازن بین احساسات شناخته می‌شود.

مزایای بازاریابی حسی -آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

حالا سؤال پیش می‌آید که اصلاً هدف از این نوع بازاریابی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هدف از Sensitive Marketing ایجاد یک تجربه متوازن حسی و جهت دهی شده است که می‌تواند ارتباط با کاربران را از طریق فرایند مختلف تقویت کند که در این میان هم بخش‌های عقلانی و هم بخش‌های عاطفی و احساسی مغز درگیر می‌شوند. در این بازارایابی هم ما با پنج مرحله آگاهی، علاقه‌مندی، توجه، نیت و ارزیابی می‌توانیم منطق قیف فروش را دنبال کنیم.

بازاریابی حسی چیست؟

Sensitive Marketing که احتمالاً آن را با نام برندسازی حسی هم شاید شنیده باشید، نوعی بازاریابی است که مخاطبان و مشتریان از طریق حواس پنجگانه خود یعنی بویایی، شنیداری، لامسه، بینایی و چشایی برند شما را شناسایی می‌کنند. در واقع با این حواس سعی می‌کنند نشانی از برند یا محصول شما را به خاطر بیاورند. از آن جایی که امروزه بیشتر برند‌ها در پی این هستند که تجربیات منحصر به فرد و متفاوتی برای مشتریان خود به وجود آورند، بازاریابی حسی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

 مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی حسی

در مورد بازاریابی حسی باید بگوییم که همان طور که از اسم این مارکتینگ مشخص است، احساسات افراد و مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد. تقریباً می‌توان گفت همه انسان‌ها به محرک‌های عاطفی پاسخ می‌دهند و برای این که پاسخ دریافت کنند باید احساسات را تشخیص دهند. در این مارکتینگ فرض بر این است که تمام مخاطبان هدف یک کسب و کار و برند با رسانه در ارتباط هستند و باز هم بر پایه مصرف‌کننده قرار دارد. چارچوب این بازاریابی بر این فرض استوار است که کسب و کار‌ها باید به حواس پنجگانه انسان در یک سطح عمیق‌تر از بازاریابی انبوه دست پیدا کنند. این حواس همچون یک سیستم اطلاعاتی بسیار خوب عمل می‌کند و به کسب و کار‌ها و برند‌ها این اجازه را می دهد تا اطلاعات حسی را خلق کرده و سپس به سرعت با مغز خود آن را پردازش کنند. در این صورت می‌توانند براساس این اطلاعات برنامه بازارایابی برند خود را تنظیم کنند.

 مزایای بازاریابی حسی چیست؟

استراتژی بازاریابی حسی مزایای زیاد و امتیازات بسیار خوبی را برای کسب و کار‌ها به دنبال دارد که احتمالاً نمی‌توانید در سایر روش‌های بازاریابی از چنین مزایایی برخوردار شوید. در این بخش به بررسی این مزایا می‌پردازیم:

 تقویت ارتباط با مشتری

یکی از مهم‌ترین مزایای Sensitive Marketing این است که شما می‌توانید بین مشتریان و برند خود از طریق احساسات و تجربیات مختلف، ارتباطی را به وجود آورده و آن را حفظ و تشدید کنید. در واقع این نوع مارکتینگ قوی‌ترین احساسات را در هر یک از افراد شناسایی می‌کند تا بازاریابان و کسب و کار‌ها بتوانند براساس آن انواع کمپین تبلیغاتی را به وجود آورند. این روش باعث می‌شود تا مشتریان نسبت به برند شما وفادار شوند و خود مشتریان برای شما تبلیغات زبانی انجام دهند. بنابراین سعی کنید برای بازاریابی حسی از محرک‌های مناسب برای ایجاد احساسات مناسب در مشتریان خود استفاده کنید. در غیر این صورت احتمالاً تبلیغات زبانی برای برند شما سخت خواهد شد.

اهمیت بازاریابی حسی- آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

 کسب مزیت‌های رقابتی

یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی حسی این است که یک فرصت طلایی برای افزایش سهم بازار برای برند شما ایجاد می‌کند. شما با این روش می‌توانید خود را از رقبایتان متمایز کنید و جایگاهی را در ذهن مشتری به دست‌آورید که رقبای شما فاقد آن جایگاه است. بیشتر کمپین‌های بازاریابی که طبع حسی دارند، به واسطه این شیوه در ذهن مشتریان پررنگ‌تر می‌شوند.

 سازگاری زیاد با بازاریابی چند وجهی

در مورد بازاریابی حسی باید به شما بگوییم که این نوع مارکتینگ چند وجهی است. برند‌ها باید پیام های شعار‌های خود را در کانال‌های فیزیکی و کانال‌های دیجیتالی انتقال دهند. این موضوع کمک می‌کند تا اگاهی‌رسانی به مشتریان بیشتر شود و محصولات و خدمات شما در میان مشتریان ارزش بیشتری پیدا کند.

 ترویج و تبلیغ برند

از آن جایی که شما با بازاریابی حسی روی حواس مخاطبان خود تأثیر می‌گذارید و تلاش می‌کنید، احساسات آن‌ها را برانگیخته کنید، تصویر ذهنی خوبی از شما در ذهن مشتری ساخته خواهد شد. مشتری هم با برند ارتباط مؤثر و پایداری ایجاد خواهد کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا تصویر مثبتی از برند شما در ذهن مخاطب شکل بگیرد. از این رو مصرف‌کننده تمایل خواهد شد تا با تبلیغات دیجیتال و یا زبانی برند شما بپردازد و نام برند شما را ترویج دهد.

 سخن پایانی

ما در این مطلب به موضوع جذاب بازاریابی حسی پرداختیم و هر آن چه را که لازم بود در مورد این روش بدانید را برای شما توضیح دادیم. فرقی نمی‌کند شما صاحب برند و کسب و کار آنلاین باشید و فعالیت خود را در اینستاگرام مارکتینگ و یا وب سایت ادامه می‌دهید و یا یک فروشگاه فیزیکی دارید. در هر صورت می‌توانید با روش‌های مختلف بازاریابی حسی برند خود را در ذهن مشتریان خود ماندگار کنید و از این راه به فروش بیشتر و درآمد بالاتر برسید. چنان چه قصد دارید کسب و کار آنلاین و یا فیزیکی خود را گسترش دهید اما با راه‌های توسعه و رشد آن آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله هایی که در این باب در سایت ویمون منتشر شده را حتما مطالعه کنید.

سوالات متداول

  • بازاریابی حسی چیست؟

بازاریابی حسی به استفاده از احساسات و تجربیات حسی مشتریان برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر و موثرتر با آنها اشاره دارد. این نوع بازاریابی بر اثرگذاری بر احساسات، بویژه احساسات مثبت مشتریان تمرکز دارد تا ارتباط معنی‌داری بین مشتری و برند ایجاد کند.

  • چه ابزارها و روش‌هایی در بازاریابی حسی استفاده می‌شود؟

در بازاریابی حسی از ابزارها و روش‌های متنوعی مانند استفاده از تصاویر، ویدیوها، متن‌های جذاب، ایجاد تجربه‌های واقع‌گرایانه، استفاده از موسیقی، رنگ‌ها و ادبیات و حتی استفاده از بوها و طعم‌ها استفاده می‌شود.

  • چه نکاتی در طراحی یک استراتژی بازاریابی حسی باید مد نظر قرار گیرد؟

در طراحی یک استراتژی بازاریابی حسی باید به نکاتی مانند شناخت دقیق از مشتریان و نیازهای آنها، استفاده از محتوا و زبان مناسب، ایجاد تجربه‌های تفاوت‌خیز و خلاقانه، تأثیرگذاری بر تمامی حس‌ها و توجه به جزئیات دقت شود.

پست قبلی

کاربرد کپی رایتینگ برای ارتقای تبلیغات و بازاریابی آنلاین

پست بعدی

همه چیز درباره ابزارهای تحلیل وب‌سایت برای بهبود عملکرد سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *