استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین با استفاده از تحلیل دقیق مشتریان هدف و همچنین بازار کمک میکند تا بتوانید نیازها، آرزوها و تمایلات مشتریان خود را بشناسید. با توجه به این شناخت عمیق و درست، روشهای تبلیغاتی هدفمند، هوشمندانه و جذابی طراحی خواهد شد تا مخاطبان برای خرید ترغیب شوند و از محصولات و خدمات مورد نظر شما استقبال کنند. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون قصد داریم در مورد استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین صحبت کنیم و بگوییم که چگونه میتوانید از آن استفاده کنید. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.
استراتژی محتوایی چیست؟
استراتژی محتوایی در واقع رویکردی سازمان دهی شده است که برای تولید و مدیریت محتوا در یک سازمان و یا یک وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد. این استراتژی بر ارائه محتوای مناسب و مفید برای جمهور هدف است و هدف اصلی آن هم ایجاد یک تجربه مثبت کاربری برای مصرفکنندگان محتوا است. اگر بخواهیم به طور کاملتر استراتژی محتوایی در تبلیغات آنلاین را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که شامل برنامه ریزی، تولید، توزیع و ارزیابی محتواهای تبلیغاتی میشود. در ابتدا شما باید هدف و هدفمندی استراتژی محتوایی را مشخص کنید. در واقع این هدف باید بتواند مخاطبان جدیدی را جذب کند و سبب افزایش ترافیک وب سایت شما شود. همچنین باید سبب ارتقا آگاهی برند، افزایش فروش و یا هر هدف دیگری شود. سپس باید به تولید محتوا بپردازید که شامل انتخاب موضوعات، نوشتن متن، تولید تصاویر و ویدئوها و سایر عناصر محتوایی میشود.
محتوایی که تولید میکنید باید در کانالهای مناسبی مانند وب سایتها، وبلاگ، رسانههای اجتماعی و همچنین خبرنامهها منتشر شود تا در نهایت به همان هدفی که مدنظرتان است، برسید. در نهایت هم باید عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید تا بتوانید عملیات بهبودی لازم را روی آن اعمال کنید و استراتژیها را بهبود ببخشید. برای این که استراتژی محتوایی آنلاین شما به خوبی کار کند، باید تحقیقات بازاری انجام دهید، رقبا را تحلیل کنید و درک عمیقی از نیازهای مخاطبان داشته باشید و از روشهای بهینهسازی محتوا استفاده کنید. با استفاده از استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین به صورت مؤثر، سازمانها میتوانند روابط بسیار بهتر و قویتری با مخاطبان خود داشته باشند. همچنین میتوانند اعتماد و اعتبار بیشتری را به دست آورند و به اهداف بیشتری در کسب و کار خود برسند.
اهمیت استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین
حال که متوجه شدیم استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین چیست وقت آن رسیده که با اهمیت این موضوع در کسب و کارهای مختلف آشنا شویم. در این قسمت به برخی از اهمیتهای این استراتژی میپردازیم:
هدف دادن به محتوا
شما با تدوین استراتژیهای محتوایی میتوانید به دیدگاه کاملی از اهداف مورد انتظار خود برسید. بدون استراتژی ممکن است ریسک تولید محتوایی را به جان بخرید اما این موضوع قطعاً با اهداف کسب و کار شما هماهنگی نخواهد داشت و یا برای برند معنادار نخواهد بود.
ساده کردن فرایند تولید محتوا
اگر از هدف تولید محتوا خبر نداشته باشید و بخواهید یک تقویم محتوایی برای خود درست کنید، کار شما دشوار خواهد شد. با تدوین استراتژی محتوا و همچنین تحقیق کلمات کلیدی میتوانید موضوعات و زمانبندی تولید محتوا و همچنین انتشار آنها را در تقویم به گونهای برنامهریزی کنید که با اهداف کسب و کار شما هماهنگی کامل داشته باشد.
کمک به یکپارچگی تولید محتوا
پیامرسانی مداوم و منظم در کانالهای بازاریابی مختلف، کمک به تثبیت صدای برند شما خواهد کرد. همه کسب و کارها به میزان تحت تأثیر دیدگاهی هستند که مخاطبان از آنها پیدا میکنند.
مراحل تدوین استراتژی محتوا
حالا که با استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین آشنا شدیم و موجه شدیم چه کاربردی دارد، به مهمترین قسمت آن یعنی پیادهسازی عملی و تدوین یک استراتژی واقعی میرسیم. طراحی و تدوین استراتژی محتوایی آنلاین برای یک کسب و کار پس از آن که خدمات طراحی سایت را دریافت کردید، مراحل مختلفی دارد که در ادامه آنها را برای شما توضیح میدهیم:
بررسی موقعیت فعلی کسب و کار
اولین کار مهمی که باید برای تدوین استراتژی محتوایی انجام دهید، بررسی موقعیت فعلی کسب و کار است. این بررسی به وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و غیره مربوط میشود.
تعیین اهداف
بعد از آن که وضعیت کسب و کار خود را بررسی کردید، باید اهداف خود را مشخص کنید. چرا که باید بدانید به چه چیزهایی میخواهید برسید. در استراتژی محتوایی باید مشخص کنید که قرار است به چه اهدافی برسید و برای رسیدن به آنها باید دقیقاً چه کار کنید. ممکن است برخی از این اهداف به فروش و برخی دیگر به مواردی همچون برندسازی، افزایش ترافیک، بالا بردن نرخ تبدیل و غیره ارتباط داشته باشد.
تحقیق کلمات کلیدی
فرقی نمیکند کسب و کار شما در چه زمینهای باشد. در همه زمینهها یک سری کلمات کلیدی وجود دارد که شما میتوانید روی آنها کار کنید تا بیشتر دیده شوید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا مخاطبان و نیازهای آنها را بهتر و بیشتر بشناسید. در این صورت میتوانید از ابتدای سفر با مشتری خود همراه باشید و نسبت به رقبای خود حتی بهتر دیده شوید.
تحلیل رقبا
یکی از مهمترین کارهایی که باید برای تدوین استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین انجام دهید، بررسی و تحلیل رقبا است. شما با این کار میتوانید ببینید رقبای شما در چه وضعیتی قرار دارند، مخاطبان آنها چه افرادی هستند، چه کاری در وبسایت، تبلیغات، شبکه اجتماعی و غیره انجام میدهند که رتبه خوبی میگیرند، چه کارهایی انجام نمیدهند که موفق هستند و غیره.
طراحی پرسونای مخاطب
بعد از این که مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید، وقت آن رسیده که پرسونای مشتریان و مخاطبان خود را طراحی کنید. حالا احتمالاً سؤال پیش میآید که پرسونا یعنی چه؟ پرسونا در واقع تعیین ویژگیهای شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مخاطبان است که براساس آن یک مشتری تصمیم میگیرد از شما خرید کند. این کار باعث میشود تا شما بتوانید محتوای خود را هدفمندتر تولید کنید و در هزینههایتان صرفهجویی شود و منابعتان را درستتر به کار بگیرید.
پردازش اطلاعات
برای این که بتوانید استراتژی دقیقتری تدوین کنید و محتوای بهتری تولید کنید، باید بتوانید اطلاعات بیشتری جمعآوری کنید. اما از آن جایی که در مرحله اول شما با دادههای خامی روبرو هستید، این اطلاعات نیازمند پردازش و بررسی خواهند بود. چرا که این اطلاعات هستند که تعیینکننده مشتریان نهایی هستند. بنابراین هر چقدر این اطلاعات دقیقتر باشند، بیشتر به شما کمک خواهند کرد.
مشخص کردن قیف و هرم محتوا
مشتری از همان اول با شما آشنا میشود و محتوای شما را دریافت میکند تا زمانی که تصمیم به خرید نهایی میگیرد و در ادامه مسیر شما را همراهی میکند. شما باید این مسیر را در استراتژی محتوایی آنلاین خود مشخص کنید. یکی از بهترین مدلهایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند، مدل AIDAs است که شامل مراحل زیر میشود:
- آگاهی از برند
- ابراز علاقه
- تصمیمگیری
- اقدام نهایی
- ابراز رضایت
آمادهسازی تقویم محتوا
در نهایت میرسید تقویم محتوا یا تقویم سردبیری که یکی از مهمترین مراحل تدوین استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین است. در واقع شما بدون داشتن این تقویم دقیق نمیتوانید هیچ کار منظمی انجام دهید. به همین دلیل تکلیف تیم محتوا هم مشخص نخواهد بود و رفته رفته تمام مخاطبان خود را از دست میدهید. به کمک این تقویم میتوانید مشخص کنید که در مسیر سفر مشتری باید چه کارهایی را در چه زمانهایی انجام دهید و در آخر هم میتوانید عملکرد خود را به کمک آن بسنجید.
سخن پایانی
استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین یک ابزار بسیار قدرتمند و قوی است که می تواند به همه کسب و کارها کمک تا اهداف تجاری خود را با یک محتوای مؤثر محقق کنند. ما در این مطلب در مورد استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین صحبت کردیم و از اهمیت و کاربردهای آن گفتیم. همچنین مراحل تدوین استراتژی محتوایی آنلاین را هم به عنوان نقشه راه و مجموعهای از راهنماها و اصول به شما ارائه دادیم. شما با کمک این نقشه میتوانید به پاسخ سوالات خود برسید، این که چرا باید محتوای تبلیغاتی تولید کنید، مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند و چه کارهایی باید در این راه انجام دهید. در نهایت باید بگوییم که اگر میخواهید در زمینه طراحی سایت، انواع مارکتینگ و استراتژیهای بازاریابی و غیره اطلاعات مفیدی کسب کنید، به سایر بخشهای وبسایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون مراجعه کنید.
سؤالات متداول
- چرا استراتژی محتوایی آنلاین اهمیت دارد؟
استراتژی محتوایی یک ابزار قدرتمند است که افراد در هر زمینه کسب و کار میتوانند به اهداف خود برسند و مشتریان زیادی را جذب کنند.
- استراتژی محتوایی چه مزایایی دارد؟
با استراتژی محتوا در تبلیغات آنلاین میتوانید ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید، سئو سایت را بهبود ببخشید و رتبه خوبی در جایگاه گوگل به دستآورید.
- چرا بازاریابان به استراتژی محتوایی نیاز دارند؟
استراتژی محتوایی میتواند مشخص کند چه محتوایی در بالا بردن ترافیک سایت مناسب است. همچنین مشخص میکند که چه محتوایی را در چه کانالی منتشر کنید. از این رو بازاریابان به آن نیاز پیدا خواهند کرد.