آشنایی با نحوه تبلیغ در گوگل ادز

تبلیغ گوگل ادز - آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

یکی از بهترین و موثرترین تصمیماتی که می‌توانید برای کسب و کار خود بگیرید این است که در گوگل تبلیغات انجام دهید. گوگل پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین موتور‌های جستجو در دنیا است که بیش از ۲ میلیارد جستجو به صورت روزانه در آن انجام می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با تبلیغات در آن مشتریان زیادی برای خود به دست‌آورید و محصولات و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه تبلیغ گوگل ادز را برای شما توضیح دهیم و هر اطلاعاتی که لازم است در این باره بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

گوگل ادز یا گوگل ادورز چیست؟

پیش از آنکه درباره تبلیغ گوگل ادز لازم است بدانید که گوگل ادز یک پلتفرم برای تبلیغات آنلاین است که از طرف شرکت گوگل به کاربران ارائه شده است و برای استفاده از آن باید هزینه‌ای را برای تبلیغات در این شرکت پرداخت کنید. این سرویس تا قبل از سال ۲۰۱۸ با نام گوگل ادورز شناخته می‌شود اما بعد از آن تحت نام گوگل ادز ریبرند شد. البته که نحوه کار آن هیچ تغییری نکرده است و همچنان اصول و پایه هر دو یکی است.
زمانی که کاربران کلمه یا عبارت کلیدی‌ای را در گوگل سرچ می‌کنند، سایت‌هایی در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند که این نتایج ممکن است شامل لینک‌های تبلیغاتی باشد. افرادی که صاحب این لینک‌ها هستند، از قبل به گوگل مبلغی را پرداخت کرده‌اند و از گوگل خواسته‌اند که این لینک را به صورت رندوم در سایت‌های پربازدید قرار بدهد. قرار گرفتن لینک‌ها در برای کمپانی یا شرکت تبلیغ دهنده بسیار مفید و سود‌آور است؛ چرا که وقتی این لینک‌ها در صفحات سایت‌های پربازدید قرار می‌گیرند، نرخ کلیک آن‌ها بالا می‌رود. وقتی نرخ کلیک و بازدید از سایت تبلیغ دهنده بالا رود، گوگل رتبه و جایگاه بسیار خوبی به وب سایت تبلیغ دهنده خواهد داد.

نحوه کار گوگل ادورز

تبلیغ گوگل ادز با استفاده از روش ppc (pay-per-click) انجام می‌شود. یعنی به ازای هر یک کلیکی که کاربران روی تبلیغ انجام می‌دهند، هزینه تبلیغ کسر خواهد شد. این بدان معنا است که بازاریاب‌های اینترنتی ابتدا کلمات کلیدی مشخصی را در گوگل مورد هدف قرار می‌دهند و قیمت پیشنهادی خود را برای آن ارائه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بین شرکت‌ها و بازاریاب‌های مختلف در صنعت رقابت ایجاد شود. بازارایاب‌ها معمولاً سه پیشنهاد برای پرداخت هزینه تبلیغ در گوگل ادز ارائه می‌دهند که عبارت هستند از:
• Cost-per-click (CPC) که در این مورد مقدار مبلغ مشخصی به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود می‌پردازید.
• Cost-per-mille (CPM) مقدار مبلغی که به ازای هر هزار ایمپرشن از تبلیغ خود خواهید پرداخت.
• Cost-per-engagement (CPE) مقدار مبلغی که وقتی یک کاربر عمل مشخصی را در تبلیغ شما انجام می‌دهد به عنوان مثال ثبت نام انجام می‌دهد یا غیره، پرداخت خواهید کرد.

روش‌های مختلف تبلیغات در گوگل ادز

روش‌های تبلیغ گوگل ادز - آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

گوگل هم به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا با روش‌های مختلف تبلیغات در گوگل ادز انجام دهند. هر کدام از این روش‌ها به نوبه خود می‌تواند برای کسب و کار‌های مختلف سودمند باشد. روش‌های تبلیغ در گوگل ادورز عبارت هستند از:

کمپین جستجو

در این روش یک متن تبلیغاتی در صفحه اول نتایج جستجو گوگل برای کلمه کلیدی‌ای که کاربر آن را سرچ کرده است، نمایش داده می‌شود.

 کمپین نمایش

در این نوع کمپین گوگل از همکاری گسترده با وب سایت‌ها استفاده می‌کند تا تبلیغ شما را در وب سایت‌های مختلف در سراسر اینترنت به نمایش درآورد. کمپین‌های نمایش به شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد. به عنوان مثال تبلیغات وب سایت شما در وب سایت‌های شخص سوم نمایش داده خواهد شد. همچنین ممکن است قبل از نمایش ویدئو‌هایی یوتیوب، آپارات و غیره تبلیغ شما نمایش داده شود.

کمپین فروشگاهی

یکی از راه‌های خدمات گوگل ادز، تبلیغ از روش کمپین فروشگاهی است که در آن شما می‌توانید محصولات خود را به شکل جذابی به کاربران گوگل ارائه دهید. به عنوان مثال زمانی که کاربری کلمه کلیدی مورد نظر خود را به عنوان خرید لپ تاپ سرچ می‌کند، گوگل محصولات وب سایت شما که لپ تاپ و لوازم جانبی آن است که را در صفحه اول جستجو نمایش می‌دهد.

 کمپین اپلیکیشنی

در این نوع کمپین تبلیغات شما در اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی آماده نصب هستند، نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال شما برنامه‌ای را از گوگل پلی نصب کرده‌اید و این برنامه حاوی تبلیغات است. در واقع این اپلیکشین‌ها ویدئو یا بنری از کسب و کار شما را به کاربران خود نشان می‌دهند. در صورتی که کاربر روی تبلیغ کلیک کند مبلغ تبلیغ از حساب گوگل تبلیغ دهنده کسر می‌شود.

کمپین ویدئویی

قطعاً در یوتیوب به این موضوع برخورده‌اید که قبل از آن که ویدئوی مورد نظر شما شروع شود، یک تبلیغات پخش می‌شود و یا حتی در وسط ویدئو هم گاهی تبلیغ گوگل ادز را مشاهده خواهید کرد. این همان کمپین ویدئویی گوگل است. این نوع کمپین می‌تواند برای افرادی که تبلیغات‌های ویدئویی بسیار با کیفیت ضبط می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی باشد.

چگونگی تبلیغ در گوگل ادز

مزایای تبلیغ گوگل ادز - آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

برای این که بتوانید تبلیغ گوگل ادز انجام دهید، باید ابتدا یک حساب کاربری در گوگل برای خود باز کرده و سپس یک پنل برای ساخت کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید. در مورد کمپین هم که پیش‌تر راجع به آن توضیحاتی ارائه داده بودیم که این کمپین می‌تواند نمایشی، ویدئویی، فروشگاهی، اپلیکیشنی و غیره باشد. بعد از ایجاد کمپین باید کلمات کلیدی که قرار است کاربر با سرچ آن به تبلیغات شما برسد را انتخاب کرده و آن را وارد اکانت خود کنید. ممکن است کسب و کار شما یک فروشگاه بسیار بزرگ از محصولات متنوع باشد، بنابراین می‌توانید چندین کلمه کلیدی را وارد کنید. این امکان برای شما وجود دارد برای تبلیغات گوگل ادز کلمات کلیدی خود را دسته‌بندی کنید.
پس از انجام مراحل بالا حالا نوبت به انتخاب محل نمایش تبلیغ گوگل ادز می‌رسد. محل نمایش تبلیغ معمولاً در بالا صفحات جستجو و بالاتر از سایت‌های سئو شده و یا در پایین صفحه نتایج گوگل است. به غیر از متنهای تبلیغاتی شما می‌توانید از افزونه‌های تبلیغاتی هم استفاده کنید. این افزونه‌ها هر کدام مدل‌های مختلفی دارند به عنوان مثال ممکن است دکمه تماس، تخفیفات ویژه و غیره باشد. این افزونه‌ها معمولاً در قسمت پایین متن آگهی تبلیغ شما قرار می‌گیرند.
علاوه بر این تنظیمات کلی شما می‌تواند در حساب گوگل خود زمان نمایش تبلیغ، کشور لوکیشن‌هایی که می‌خواهید تبلیغات شما در آن جا نشان داده شود، دستگاه‌های مختلف مانند گوشی، تبلت، لپ تاپ و غیره، نوع مخاطبان و سایر جزئیات را هم انتخاب کنید.

مزایای تبلیغ گوگل ادز

تبلیغ گوگل ادز مزایای بسیار زیادی برای کسب و کار‌ها دارد که در ادامه چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما عنوان می‌کنیم:
• کسب درآمد: یکی از بهترین و مهم‌ترین مزایای تبلیغات گوگل ادورز این است که می‌توانید درآمد بالایی از این راه کسب کنید.
• مشاهده آمار بازدیدکنندگان از وب سایت: می‌توانید وضعیت بازدیدکنندگان سایت را مشاهده کنید. این وضعیت شامل آمار دقیقی همچون سن، رفتار، جنسیت کاربران و غیره است.
• هدف‌گذاری براساس علاقه‌مندی مخاطبان: از دیگر مزایای تبلیغ گوگل ادز این است که می‌توانید تمامی جوانب رفتار بازدیدکنندگان را بررسی کرده و پیشنهاداتی در مورد کلمات کلیدی مناسب دریافت کنید. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی پر جستجو توسط کاربران را هم مشاهده کنید.
• نمایش تبلیغ در زمان دلخواه: شما می‌توانید هر زمان که می‌خواهید تبلیغات گوگل را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید در چه روز‌ها و ساعت‌های خاصی تبلیغ نمایش داده شود.
• تعریف بودجه مشخص برای تبلیغ گوگل ادز: یکی از بهترین مزایای تبلیغات در گوگل ادز این است که خودتان می‌توانید برای تبلیغ بودجه تعیین کنید. این بودجه می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تعیین شود.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد تبلیغ گوگل ادز صحبت کردیم و در مورد نحوه کار با آن هم توضیحاتی به شما ارائه دادیم. همان طور که در این مطلب در مورد آن صحبت شد شما با تبلیغ رایگان در گوگل ادز می‌توانید به دنبال افزایش فروش محصولات و خدمات کسب و کار خود باشید. شما با کمک گوگل می‌توانید یک تبلیغات هدفمند و هوشمندانه برای کسب و کار خود داشته باشید بدون آن که مجبور باشید هزینه گزافی برای تبلیغات انجام دهید. چنان قصد دارید اطلاعاتی بیشتری در زمینه سئو وب سایت و سوشال مدیا کسب کنید، دعوت می‌کنیم تا از سایر بخش‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون هم دیدن کنید.

سوالات متداول

  • آیا تبلیغات در گوگل ادز مقرون به صرفه است؟

بله. گوگل ادز شکلی مقرون به صرفه از تبلیغات آنلاین است که به شما این امکان را می‌دهد تا مشتریان بالقوه در بازار هدف خود را پیدا کرده و آن ها را مدیریت کنید.

  • سئو وب سایت بهتر است یا گوگل ادز؟

هر دو برای رتبه گرفتن وب سایت در موتورهای جستجوی گوگل مهم هستند اما گوگل ادز می‌تواند بسیار سریع تر شما را به هدف خود برساند.

  • گوگل ادز چگونه باعث رشد کسب و کار من می‌شود؟

تبلیغات آنلاین به واسطه گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا مشتریان بالقوه خود را از مشتریانی که مورد هدف شما نیستند را فیلتر کنید.

پست قبلی

صفر تا صد ساخت اکانت گوگل ادز

پست بعدی

چک لیست ایمیل مارکتینگ برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *