اینستاگرام یکی از بهترین شبکههای اجتماعی در چند سال اخیر است که مزایای آن بر هیچ کسب و کاری پوشیده نیست. انتشار روزانه عکسها و ریلهای جذاب، در صفحات این شبکه تنها زمانی اهمیت پیدا میکند که صاحب کسب و کار یا پیج به کپشن نویسی در اینستاگرام هم اهمیت دهد. در مورد کپشن نویسی نکات و ترفندهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کسب و کاری که میخواهد در این شبکه اجتماعی رشد کند و به درآمد بالایی برسد، باید این نکات و ترفندها را سرلوحه کار خود قرار دهد. از این رو ما در این مطلب تصمیم گرفتیم مهمترین ترفندهای کپشن نویسی حرفه ای در اینستاگرام را به شما آموزش دهیم. تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.
کپشن اینستاگرام چیست؟
اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که کپشن اینستاگرام چیست؟ کپشن در واقع همان متنی است که در زیر پستهای تصویری خود مینویسیم و راجع به موضوعی توضیح میدهیم. این کپشن میتواند هم شامل متن باشد و هم شامل هشتگ، منشن و ایموجی. شما میتوانید با نوشتن توضیحات مخاطبانتان را ترغیب کنید که پست شما را لایک کنند، برای آن کامنت بگذارند، آن را ذخیره و یا آن را شیر کنند. همچنین با نوشتن هشتگ در کپشن میتوانید کمک کنید تا پست شما بیشتر دیده شود و در دسته بندی کلمات خاصی قرار گیرد.
ویژگیهای یک کپشن حرفه ای در اینستاگرم
کپشن نویسی در اینستاگرام اگر به صورت متقاعد کننده باشد، میتواند کمک کند تا شما تعامل بیشتری با مخاطبان خود ایجاد کنید که این موضوع از نظر الگوریتمهای اینستاگرام، مسئله ای بسیار مهم است. کپشن نویسی حرفه ای در اینستاگرام باعث میشود تا داستان و شخصیت برند شما شکل بگیرد. این موضوع به نوبه خود کمک میکند تا دنبال کنندگان شما متوجه شوند شما قرار است چه خدماتی را ارائه دهید و یا چه محصولاتی را به فروش برسانید. در کل کپشن نویسی باعث ارتقا و موفقیت کسب و کار شما در این شبکه اجتماعی محبوب خواهد شد.
با توجه به آپدیتهایی که اینستاگرام در چند وقت اخیر در الگوریتمهای خود ارائه داده است، میزان تعامل شما در این شبکه یکی از مهمترین عوامل برای دیده شدن پستهای شما محسوب میشود. این معیار بر این اساس اندازه گیری میشود که پستهای شما چه تعداد کامنتی را دریافت کرده اند. اگر تعداد لایک و کامنتهای پست شما کم باشد، یعنی فالوورهایتان آن طور که باید به پست شما توجه نکرده اند. در نتیجه همین موضوع باعث خواهد شد تا پستهای کسب و کار شما دیده نشود. بنابراین تعداد بازدید از پستها، لایک و شیر آنها، تعداد فالوورها و غیره همگی بستگی به این دارد که شما چه تعاملی را با مخاطبان خود پیش گرفته اید. برای این که بتوانید نرخ تعاملات خود را بالا ببرید، باید کپشن نویسی در اینستاگرام را به صورت حرفه ای شروع کنید. در ادامه چند به شما آموزش خواهیم داد که چگونه میتوانید یک کپشن حرفه ای بنویسید و از آن فیدبک بگیرید.
چند تکنیک طلایی برای کپشن نویسی در اینستاگرام
حالا که با نحوه کپشن نویسی در اینستاگرام آشنا شدیم نوبت به این میرسد که چند تکنیک و ترفند کپشن نویسی در اینستاگرام را هم به شما ارائه دهیم تا بتوانید یک کپشن قوی و حرفه ای بنویسید. در ادامه چند مورد از مهمترین ترفندها برای شما عنوان میکنیم:
به اولین جمله کپشن اهمیت زیادی دهید.
اینستاگرام به این شکل است که بعد از سه چهار خط که نوشتید، از آن به بعد طول هر خط را کوتاهتر میکند. بنابراین بهتر است آن چیزی که برای شما مهم است و دوست دارید مخاطب شما متوجه آن شود را در همان خط اول بنویسید. فقط همان اولین جمله است که در فید کاربران مشاهده میشود، بنابراین این جمله شما باید کاملا قانع کننده و جذاب باشد یا به صورت سوالی مطرح شود. اگر قرار است کاربر خود را دعوت به انجام کاری کنید هیچ گاه آن را به جمله آخر ارجاع ندهید. دو خط ابتدایی کپشن اینستاگرام شما مانند بازاریابی در هر رسانه دیگری است. پس به آن اهمیت دهید.
دعوت کاربران به پاسخ دادن یک سوال در کپشن
قطعا هر پستی که در اینستاگرام منتشر میشود، هدف و نیتی در پس آن نهفته است. بنابراین بهتر است پست خود را با هدف خاص خود هدایت کنید و بگذارید تا آن هدف مخاطبان را به کاری دعوت کند. به عنوان مثال مایل هستید مخاطبانتان از سایت شما بازدید کنند، یا یک محصول خاصی را خریداری کنند، یا حتی پست مربوطه را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و غیره. در واقع شما میتوانید با کپشن نویسی در اینستاگرام و طراحی سوال و دعوت به انجام کار، مخاطبان خود را تشویق به مشارکت، تعامل و همراهی کنید. مشارکت راهی برای همراه شدن صفحه شما با الگوریتم اینستاگرام است.
لحن گفتار در کپشن اینستاگرام
یکی از اصول کپشن نویسی اینستاگرام این است که متن را به گونه ای بنویسید که نشان دهد یک انسان آن را نوشته نه یک ربات. شما باید تا جایی که میتوانید خودتان باشید و متن خود را به صورت صمیمی، گفتاری و دوستانه بنویسید. در واقع لازم نیست کار خاصی انجام دهید، همان طور که حرف میزنید همان را به نوشتار تبدیل کنید. لحن نوشتار به نوعی میتوان نشان دهنده شخصیت شما باشد و کمک کند تا لحن منحصر به فرد خود را داشته باشید. ممکن است حتی به دلیل لحن خاصی که دارید، معروف شوید.
در کپشن نویسی داستان سرایی کنید
سعی کنید هیچ گاه خنثی نباشید و به جای آن سعی کنید زمانی که متنی را مینویسید، شخصیت و چاشنی هم به آن اضافه کنید. به عنوان مثال میتوانید صدا، تصویر، لمس، طعم و احساسات را هم توصیف کنید. این موضوع باعث میشود تا مخاطبان بیشتر جذب نوشتههای شما شوند و محصولات و خدمات بیشتری را هم به فروش برسانید.
حتما از ایموجی هم استفاده کنید
یکی از چیزهایی که شما شاید در نحوه کپشن نویسی در اینستاگرام به آن کمتر توجه کنید، استفاده از ایموجی یا شکلک باشد. ایموجی میتواند طعم بیشتری به نوشته شما دهد و کپشنهایتان را متحرک کند. به خصوص اگر فکر میکنید نوشتههایتان طولانی است میتوانید از ایموجی در انتهای هر پاراگراف استفاده کنید. ایموجی در چنین مواقعی مانند یک صفحه کتاب عمل میکند باعث میشود تا مخاطب از خواندن مطلب خسته نشود. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در کپشن نویسی در اینستاگرام روی هویت برند و لحن صدای خود، کار میکنید، مجموعه ای از شکلکها را هم برای خود تعیین که تا به تداوم و ثبات برند شما کمک بیشتری کند.
به طول کپشن هم توجه کنید
مانند هر نوع استراتژی بازاریابی دیگر، در کپشن نویسی هم اولویت با کیفیت متن است نه کمیت آن. هر چقدر متن شما کمتر و چکیدهتر باشد، سریعتر خوانده میشود و حق مطلب ادا میشود. تجربه و گزارشها نشان داده که امروزه افراد حوصله خواندن متنهای طولانی را ندارند و از آن گذر میکنند. اما به هر حال اگر فکر میکنید پست شما ارزش دارد و برای کاربران جالب است میتوانید از متنهای طولانیتر هم استفاده کنید.
استفاده از هشتگ در کپشن
یکی از نکات مهم در کپشن نویسی در اینستاگرام، نوشتن هشتگ است. هشتگها برای این به وجود آمدند که جستجوی پستها را برای کاربران آسان کنند. بنابراین قبل از نوشتن هشتگ مطمئن شوید از هشتگی که در پست استفاده میکنید، نا مربوط نیست و از آن به درستی استفاده کرده اید. هشتگها در اینستاگرام مانند کلمات کلیدی در سایتها هستند؛ این کلمات قابلیت ردیابی و جستجو دارند. شما میتوانید هشتگها را هم در متن خود پراکنده کنید و هم میتوانید چند اینتر بزنید و در آخر کپشن چند هشتگ اضافه کنید.
سخن پایانی
همان طور که در این مطلب توضیح دادیم کپشن نویسی در اینستاگرام نقشی فراتر از یک توضیح برای عکس دارند. شما میتوانید برای رشد و تعامل پیج کسب و کاری خود بهترین موقعیت را با استفاده از کپشن نویسی فراهم کنید. بنابراین اگر شما هم صاحب یک کسب و کار و برند هستید و یا حتی تصمیم دارید شغل اینفلوئنسری در اینستاگرام را دنبال کنید و یا حتی میخواهید پیج شخصی و خصوصی خود را داشته باشید، در هر صورت بهتر است نکات مربوط به کپشن نویسی را آموزش ببینید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون در این مطلب و سایر مطالب مربوط به خدمات اینستاگرام مارکتینگ به شما کمک کرده تا بتوانید بهترین ترفندهای اینستاگرامی را آموزش ببینید و برای رشد پیج خود از آنها استفاده کنید. اگر فکر میکنید هنوز با راه و چاههای اینستاگرام آشنا نیستید و مطالب و ترفندهای زیادی مانده که باید در مورد آنها اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد میکنیم به سایر بخشهای سایت ویمون مراجعه کنید و از خدماتی که به شما ارائه دادیم بهره ببرید.
سوالات متداول
- چگونه میتوانیم یک کپشن جذاب در اینستاگرام بنویسیم؟
نوشتن کپشن جذاب نیاز به یادگیری ترفندها و نکات طلایی دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. استفاده از ایموجی، هشتگ، کوتاه کردن جملات و متن، دعوت کاربران به کارهای مختلف و غیره از جمله این ترفندها هستند.
- چه کار کنیم تا کپشن ما خسته کننده نباشد؟
اگر نیاز است کپشن شما طولانی شود آن را به پاراگرافهای کوتاهتر سه خطی تقسیم کنید و در کنار آن یک ایموجی بگذارید. در غیر این صورت میتوانید چکیده مطلب خود را به عنوان کپشن بنویسید.
- آیا میتوان با کپشن نویسی به رشد پیج اینستاگرام کمک کرد؟
بله. یکی از الگوریتمهای اینستاگرام تعامل با کاربران است که این کار را میتوان با استفاده از کپشن نویسی افزایش داد.