تدوین استراتژی تجربه کاربری (UX)

تدوین استراتژی تجربه کاربری-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

فرقی نمی‌کند در چه حوزه تکنولوژی‌ای مشغول به کار هستید، به هر حال شما برای داشتن یک سایت موفق و یا یک اپلیکیشن اندرویدی پرمخاطب نیاز به این دارید تا استراتژی طراحی تجربه کاربری برای وبسایت خود انجام دهید. اگر مشتریان شما وب سایت یا اپلیکیشن شما را کاربر پسند و مفید ندانند، خیلی زود آن را ترک می‌کنند و به سراغ وب سایت دیگری ‌می‌روند. طبق پژوهش‌های انجام شده کمتر از یک دقیقه و حدود ۳۰ ثانیه یک کاربر تصمیم بگیرید در سایت شما بماند و از آن استفاده کند و یا به سراغ رقبایتان برود. تجربه کاربری دقیقاً در همین قسمت است که می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان شما در صفحه شما باقی بمانند. در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون قصد داریم در مورد استراتژی تجربه کاربری ux به طور کامل توضیح دهیم و راهکار‌هایی برای بهبود آن به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 استراتژی تجربه کاربری چیست؟

اگر بخواهیم استراتژی تجربه کاربر را به بیان کاملاً ساده و قابل فهم برای شما تعریف کنیم بهتر است آن را با یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید که رابط کاربری بسیار جذابی دارد و طراحی آن واقعاً بی‌نظیر است. محصولاتی هم که در این فروشگاه به فروش می‌رسانید، بسیار قیمت مناسب، کاربردی و کیفیت بالا هستند. اما زمانی که مشتری وارد صفحه شما می‌شود باید برای خرید محصول تا پایین صفحه اسکرول کند تا بتواند دکمه خرید را پیدا کند. 90 درصد کاربران نمی‌توانند این بی‌نظمی و پیچیدگی در خرید را تحمل کنند. به همین دلیل در وسط مسیر پشیمان می‌شوند و سایت شما را ترک می‌کنند. در نهایت تجربه خوبی از سایت شما برای مشتری رقم نمی‌خورد.

حالا اگر بخواهیم تعریفی از استراتژی تجربه کاربری داشته باشیم باید بگوییم که یعنی تجربه و ذهنیتی که مشتریان و کاربران از محصولات، خدمات و امکانات وبسایت شما در ذهن خود پیدا خواهند کرد. زمانی که کاربر نتواند آن چیزی که به دنبال آن می‌گردد را راحت پیدا کند و یا وقتی می‌خواهد تصمیم بگیرد گزینه مورد نظر در نزدیک‌ترین مکان ممکن نباشد، قطعاً تجربه جالب و دلچسبی از وب سایت شما با سرویس‌هایی که به آن ارائه می‌دهید دریافت نخواهد کرد.

 اهمیت استراتژی تجربه کاربری

استراتژی طراحی تجربه کاربری-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

حالا که مفهوم استراتژی تجربه کاربری را درک کردیم ممکن است برای بعضی از شما سؤال پیش بیاید که چرا این استراتژی برای وب سایت‌ها اهمیت دارد. دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد تجربه کاربری در وب سایت‌ها است که ما در این قسمت به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تأثیرات مثبتی که طراحی با کیفیت یک وب سایت می‌تواند در نرخ بازگشت سرمایه و همچنین موفقیت در فروش محصول ایجاد کند، هم برای مشتریان و هم برای صاحب سایت کاملاً مشهود است. چرا که منابع و مسئولیت بیشتری را به طراح تجربه کاربر می‌سپارد. استفاده از استراتژی طراحی تجربه کاربری به مشتریان این امکان را می‌دهد تا ببینند تیم طراحی دقیقاً می‌خواهند روی چه چیزی کار کنند، چگونه می‌تواند برای شرکت‌ها ارزش بیافریند و آن‌ها را از سرمایه‌گذاری برای رفع خطا‌ها نجات دهد.
  • هزاران روش وجود دارد که برای ایجاد و یا طراحی مجدد تجربه کاربری با یک محصول مورد استفاده قرار می‌یگرد. شروع یک پروژه با اهداف کاملاً مشخص و قابل اندازه‌گیری می‌تواند از هدر رفتن انرژی و منابع در تلاش‌های ناموفق، سوء استفاده و همچنین روش‌ها ناکارآمد طراحی جلوگیری کند. در واقع استراتژی تجربه کاربری‌ایده‌ای شفاف و گسترده در مورد چیزی که شرکت‌ها می‌خواهند به دست آورند، چگونگی دستیابی به آن و همچنین یک روش کمی برای ارزیابی زمان تحقق هدف ارائه خواهند داد.
  • استراتژی طراحی UX پل ارتباطی بین وعده برنده و تجربه واقعی مشتری است. محصولات دیجیتالی بزرگی هستند که کاربران می‌توانند آن را انتخاب کنند. زمانی که وعده یک برند یا تجربه واقعی مشتری منطبق نباشد، به احتمال زیاد کاربران خرید مجدد از محصول مورد نخواهند داشت و جذب برند‌های معتبرتر می‌شوند. استفاده از استراتژی طراحی تجربه کاربر می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا آن چه را که برند آن‌ها وعده می‌دهد، با تجربه کاربرانشان مقایسه کنند و در نهایت اعتماد به برند را ایجاد کنند. علاوه بر این می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد تا وعده و تجربه همگام شوند.

 مراحل تدوین استراتژی طراحی تجربه کاربری

هدف طراح تجربه کاربری از اجرای استراتژی تجربه کاربری در وبسایت این است که محصولاتی را ایجاد که کابردی باشند، کار کردن با ان‌ها راحت و جذاب باشد، کاربر هم به آن‌ها نیاز داشته باشد. بنابراین یک طراح برای خدمات طراحی UI/UX باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند تا بتواند به هدف خود برسد. در ادامه این مراحل را برای شما توضیح خواهیم داد:

 تحقیقات بازار و محصول

اولین مرحله از استراتژی طراحی تجربه کاربری تحقیقات بازار و محصول است که در این مرحله طراح باید بازار هدف و رقبای خود را شناسایی کرده و ان‌ها را تحلیل کند و بداند که چه نیاز‌ها، مشکلات و فرصت‌هایی در بازار وجود دارد و چگونه می‌توان محصولی را طراحی کند که مزیت رقابتی خاص داشته باشد. برای انجام این تحقیقات طراح می‌تواند از ابزار‌های مختلفی همچون بررسی روند‌ها، تجزیه و تحلیل رقبا، تعریف مشکل و ارزش پیشنهادی و غیره استفاده کند.

 خلق شخصیت و داستان‌نویسی

دومین مرحله از استراتژی تجربه کاربری خلق شخصیت و داستان‌نویسی است که در این مرحله طراح باید کاربران هدف خود را شناسایی و توصیف کند. به این شکل که کاربران هدف آن‌ها دقیقاً چه کسانی هستند، چه نیاز‌ها و اهداف، انتظارات و توانایی‌هایی دارند، از چه رفتار‌ها و الگو‌هایی برای استفاده از محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. با چه مشکلات و چالش‌هایی در تهیه این محصولات و یا استفاده از آن‌ها روبرو هستند. به این منظور طراح استراتژی طراحی UX باید از روش‌ها و ابزار‌های مختلفی برای خلق شخصیت و داستان‌نویسی استفاده کند و داستانی از تعامل کاربران با محصول بنویسی که شامل جزئیاتی همچون زمان، مکان، شرایط، هدف و فعالیت‌ها است.

 معماری اطلاعات

در این مرحله طراح باید به سازمان دهی و دسته‌بندی اطلاعات در یک سامانه اطلاعاتی بپردازد. هدف از معماری اطلاعات این است که کاربران و مخاطبان یک وب سایت بتوانند به راحتی و اطلاعات مورد نشر خود را پیدا کنند و تعامل خوبی با سامانه داشته باشند. این معماری شامل عناصری همچون ناوبری، منو، برچسب‌گذاری، جستجو، محتوا و ساختار آن می‌باشد. معماری اطلاعات باید با توجه به نیاز‌ها و رفتار‌های کاربران، اطلاعات مرتبط را برای طراحی یک چارچوب مناسب در سایت ارائه دهد.

استراتژی طراحی تجربه کاربری UX-آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون

 ساخت وایر فریم

یکی دیگر از مراحل استراتژی تجربه کاربری ساخت وایر فریم است که از آن برای نمایش طرح کی یک صفحه سایت استفاده می‌کنند. وایر فریم به طراح تجربه کاربری کمک می‌کند تا ساختار، طرح‌بندی، معماری اطلاعات، جریان کاربر، عملکرد و رفتار‌های مورد نظر را مشخص کنند. معمولاً وایر فریم جزئیات گرافیکی، رنگی و تصویری خاصی ندارند و فقط مکان و اندازه هر یک از عناصر را نشان می‌دهد.

 نمونه‌سازی

نمونه‌سازی هم از دیگر مراحل فرایند ساخت استراتژی طراحی UX است که قابلیت تعامل با کاربران را فراهم می‌کند. نمونه‌سازی به طراح UX این امکان را می‌دهد تا‌ایده‌های خود را به صورت عملی ارزیابی کنند و بازخورد‌های بیشتری از کاربران را جمع‌آوری کنند. علاوه بر همه این موارد طراحان با کمک نمونه‌سازی می‌توانند مشکلات و نواقص طراحی را شناسایی و رفع کنند و محصول بهتری ارائه دهند.

 تست محصول

تست محصول آزمایشی به طراحان کمک می‌کند تا بفهمند یک محصول چگونه پس از مدتی کارکرد تغییر می‌کند، چه ویژگی‌ها و عملکرد‌هایی دارد و چگونه با محیط و شرایط مختلف سازگار می‌شود. این مرحله می‌تواند هم به صورت کیفی باشد و هم کمی و از روش‌های مختلفی همچون تست تضمین کیفیت، تست مفهوم، تست بازار، تست کاربر و رگرسیون استفاده می‌شود. طراحان با کمک تست محصول می‌توانند محصولاتی را وارد بازار کنند که مطابق با نیاز‌ها و انتظارات کاربران است و بازدهی بالایی دارد.

 دریافت خدمات طراحی تجربه کاربری ویمون

استراتژی تجربه کاربری در بازاریابی دیجیتال به صورت درست و اصولی می‌تواند تأثیر فوق‌العاده در فروش محصولات و خدمات وب سایت شما داشته باشد. اگر شما هم با خواندن این مطلب حالا بیشتر به این فکر افتاده‌اید که روی استراتژی طراحی تجربه کاربری وب سایت خود کار کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات طراحی UI/UX آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون بهره ببرید. تیم تخصصی و کارشناسی ویمون به شما کمک می‌کند تا یک تجربه کاربری عالی برای کاربران خود به ارمغان بیاورید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین طراحی سایت، انواع مارکتینگ و غیره می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 سخن پایانی

ما در این مطلب به بررسی مفهوم، اهمیت و راهکار‌های استراتژی تجربه کاربری پرداختیم. همان طور که تا به الان درک کرده‌اید، استراتژی طراحی تجربه کاربر فرایندی است که در آن می‌توانید با هدف ایجاد محصولات یا سرویس‌هایی که برای کاربران مفید، قابل استفاده، قابل اعتماد و مطلوب است. طراحی UX می‌تواند روی عواملی همچون رضایت، وفاداری، تبدیل، فروش، رتبه و جایگاه در گوگل و سئو وب تاثیر بگذارد. اگر شما هم به دنبال این است یک تجربه کاربری بسیار خوب و بهینه برای وب سایت خود به وجود‌آورید، می‌توانید‌ از خدمات سئو ویمون کمک بگیرید.

 سؤالات متداول

  • چرا طراحی کاربری اهمیت دارد؟

چون روی رفتار، نگرش و ارزش‌گذاری کاربران تأثیر مستقیم می‌گذاردو می‌تواند رضایت و یا عدم رضایت کاربران را به همراه داشته باشد.

  • برای طراحی تجربه کاربری چه مهارت‌هایی الزامی است؟

مهارت‌هایی همچون تحقیق و تحلیل، طراحی و توسعه، تست و ارزیابی و ارتباطی و همکاری برای اجرای استراتژی تجربه کاربری لازم است.

 * چه تفاوتی بین طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری وجود دارد؟

طراحی تجربه کاربری مربوط به تمام جنبه‌های تعامل کاربر با محصولات و خدمات است اما طراحی رابط کاربری مروبط به ظاهر و عملکرد محصولات و خدمات است.

پست قبلی

بهینه‌سازی سئو برای سایت دولتی و سازمانی

پست بعدی

مهمترین ویژگی کمپین فروش در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *