تقویم محتوا چیست‌؟

تقویم محتوایی برای مارکتینگ-ویمون

تقویم محتوا چیست؟ سوالی که برای اکثر افراد پیش می‌آید. تقویم محتوا یک ابزار حیاتی و ضروری برای هر تیم مارکتینگ می‌باشد. تقویم محتوا یک تقویم ساده است که تمام محتواها و مطالبی که قصد انتشار آن ها را دارید،همراه با زمان انتشار هر کدام از آن ها در آن درج شده است و جزئیات و طبقه بندی محتوا را در بر می گیرد و باعث می شود تیم بازاریابی برای همه ی فعالیت های خود برنامه ریزی کند.

این تقویم به شما کمک می کند که برای تولید محتوا در ماه های آینده هم برنامه ریزی کنید. استراتژیست‌های محتوا، تمام روزهای کاری خود را با تقویم محتوا می گذرانند. می توان گفت تقویم محتوا، عملیاتی ترین قسمت از برنامه محتوایی و استراتژی محتوا است . در این مقاله به بررسی مفهوم تقویم محتوا و اهمیت آن برای بازاریابان پرداخته و سپس فاکتور های مهم هر تقویم محتوایی را بررسی می‌کنیم.

چرا تقویم محتوا مهم است‌؟

مدیریت یک کمپین تبلیغاتی همواره با انبوهی از تسک ها و ریزه‌کاری های بیزینسی همراه است. در کمپین های تبلیغاتی شما به طور همزمان در حوزه های مختلف یک بیزینس کار می‌کنید و آن را جلو می‌برید. هسته مرکزی یک کمپین موفق‌،زمان است. بدون برنامه ریزی زمانی دقیق شما و تیمتان قادر نخواهید بود که اهداف خود را به ثمر برسانید. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند که قبل از هر اقدامی تمام جنبه‌ ‌ها و ابعاد بیزینس خود را بررسی و حرکات خود را بر اساس اهدافتان بچینید.

 

تاثیر تقویم محتوا

تاثیر تقویم محتوا در بازاریابی محتوا چیست‌؟

امروزه تولید محتوا به یک عضو جدانشدنی هر بیزینس تبدیل شده است.در گذشته با توجه به اینکه تمامی بیزینس ها امکانات کمتری در اختیار داشتند و رقبا هم کمتر بود‌،مارگتینگ و برنامه ریزی بازاریابی اهمیت چندانی نداشت.اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌،بیزینس ها و کسب و کار ها باید از تمامی ابزار و امکانات موجود استفاده کنند تا از دور رقابتی خارج نشوند. در گذشته‌،بیزینس ها و کسب و کارها بیشتر بر تکنیک بازاریابی دهان به دهان تکیه داشتند(WOM) و داشتن یک وبسایت ساده برای ارائه محصولات کافی بود.

افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های دیجیتال سبب شد که بازاریابی معنا و مفهوم جدیدی به خود بگیرد.برای معروفت در بازار رقابتی باید امکانات شبکه های مجازی برای تولید محتوا و فروش محصول خود استفاده کنید تا به سوددهی برسید. استفاده از تقویم محتوا  به شما این امکان را می دهد که ایده های بازاریابی خود را یک جا جمع آوری کرده و محتوای انتخابی تان را در حوزه موضوعات مورد نظرتان سازمان دهی کنید. در فرآیند بازاریابی محتوا‌،استفاده از این تقویم سبب می‌شود که شما و تیمتان بتوانید تولید محتوا را بر اساس زمان بندی انجام دهید و بودجه تولید محتوا خود را مدیریت کنید.

تقویم محتوا از 4 طریق به موفقیت کمپین های تبلیغاتی شما کمک می‌کند‌:

1.چشم انداز کلی‌

با نگاه به تقویم محتوا شما یک نقشه کلی از اهداف و مسیر محتوایی خود به دست می‌آورید. انگار که دارید از بالا و با فاصله زیاد به اجزا و چینش تسک های خود نگاه می‌کنید. بدون تقویم محتوا‌‌، توجه شما معطوف به مسائل و جزئیات ریز و غیرمرتبط می‌شود و از هدف کلی خود فاصله می‌گیرید.

2.تاریخ‌

در کمپین های تبلیغاتی‌،سعی بر این است که محصول یا خدمت موردنظر در تاریخ و یا مناسبت مهمی معرفی شود .مثلا اگر هدف کمپین شما‌، معرفی کیف پول چرم مردانه با طراحی خاص می‌باشد‌، شما باید با توجه به موقعیت فعلی خود و همینطور اهدافی که پس از معرفی محصول برای خود در نظر گرفته اید‌، کمپین خود را از ماه ها قبل طوری برنامه ریزی کنید که این محصول دقیقا در روز پدر معرفی شود.بسیاری از برند های موفق با استفاده از زمانبندی محتوا‌،برنامه ها و اهداف ماهانه و سالانه خود را تنظیم می‌کنند.

3.صرفه‌جویی‌

نوشتن کار سخت و پرهزینه‌ای است. اگر بدون یک برنامه هدفمند آن را انجام دهید، انرژی و منابع زیادی از دست خواهید داد. در مقابل برنامه‌ریزی تمرکز می‌آورد. تمرکز روی آنچه که مفید است، و حذف چیزهایی که چندان سود ندارند. حذف کردن، توجه را به باقی‌مانده‌ها متمرکز می‌کند.

4.همکاری‌

مدیریت تیم مارکتینگ و بازریابی نیازمند دیسیپلین و برنامه ریزی است. برای کسانی که مسئولیت یک تیم محتوا را برعهده دارند، علاوه بر برنامه‌ریزی پست‌ها، مدیریت و هماهنگی اعضای تیم هم اهمیت دارد. هر شخصی که در تیم شما حضور دارد باید دقیقاً بداند چه کاری را چه در زمانی و به چه شکلی انجام بدهد.در غیر این صورت هر یک از اعضای تیم به دلخواه خود عمل کرده و یکدیگر را نادیده می‌گیرند.نوشتن تقویم محتوا‌،وظایف هر بخش از تیم بازریابی را مشخص می‌کند.

 

طریقه تنظیم تقویم محتوا

تاثیر تقویم محتوا بر موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی

 

فواید استفاده از تقویم محتوا

با استفاده از تقویم محتوا شما از سردرگمی های ایده برای تولید متن یا ویدیو رهایی می‌یابید و با رعایت نظم در انتشار مطالب اعتماد مشتری یا کاربر را جلب می‌کنید. به شما کمک می‌کند تا از زمان زیادی که برای پیدا کردن موضوع برای آینده قرار است صرف کنید صرفه جویی بکنید و فرصت یافتن و رسیدگی به مشکلات بروزرسانی محتوای ضعیف و همچنین ایده های خلاقانه برای تولید محتوا را خواهید داشت.

فاکتورهای تعیین کننده در نوشتن تقویم محتوا‌:

حال که به چرایی و اهمیت تقویم محتوا پی بردیم‌،در گام بعدی برای نوشتن تقویم محتوا باید بدانیم که چه فاکتورهایی را هنگام تنظیم این تقویم به کار ببریم. برای نوشتن یک زمانبندی محتوایی موثر باید ابتدا این فاکتور‌ها را در نظر بگیریم و سپس با توجه به داده‌های به دست آمده و اهداف موردنظر، تقویم محتوا را بسازیم.

اهداف‌پشت هر محتوای تولید شده باید هدفی باشد، در تقویم محتوا اینکه چگونه باید به این هدف برسید باید گنجانده شود.

تاریخ انتشار محتوا‌:  تمام مراحلی که برای تولید و اتمام کار تولید یک محتوا انجام می‌گیرد از جمله نوشتن ، ویرایش ،سئو،تصاویر و دیگر عناصر را در نظر گرفته د و ضرب الاجلی برای آماده شدن آن مشخص بکنید.

نوع محتوا‌: نشان میدهد که محتوای شما دقیقا در رابطه با چه موضوعی تولید شده است و در کدام بخش سایت شما قرار خواهد گرفت.

موقعیت مخاطبین‌: هنگام نوشتن تقویم محتوا‌، پرسونا و مخاطب هدف خود را مشخص کنید.شناخت بازار هدف کمک بسیار شایانی به موفیت و سوددهی می‌کند.مشخص کنید که محتوای شما دقیقا برای چه کسی و چه کسانی ساخته شده است و این مخاطب چگونه اطلاعات مورد نظر خود را به دست می آورد.

 

تاثیر پرسونا در تقویم محتوا

 

موقعیت و محل انتشار محتوا‌: محتوا خود را مرتبط و متناسب با مدیا بنویسید.مشخص کردن کانال توزیع محتوا‌ سبب صرفه جویی در هزینه ها می‌شود.به عنوان مثال اگر قصد دارید که کمپین خود را در اینستاگرام جلو ببرید‌،تقویم محتوا را بر اساس الگوریتم و سبک اینستاگرام بنویسید.

نحوه تدوین یک تقویم محتوایی

در ادامه مراحل نوشتن و تنظیم یک تقویم محتوایی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

1. موقعیت فعلی خود را بررسی کنید‌:

پیش از آن که به برنامه ریزی برای تولید و انتشار محتواهای آینده خود بپردازید، عملکرد محتواهایی که در گذشته تولید و منتشر کرده اید را بررسی کنید. بررسی کنید که کدام محتواها، به چه دلایلی، بیشترین بازدهی را داشته اند. این محتواهای موفق، می توانند الگوی مناسبی برای تولید محتواهای ارزشمند در آینده باشند.

2. اهداف بازاریابی را مشخص کنید‌:

به دنبال چرایی کار خود باشید. آیا به دنبال افزایش بازدید سایت هستید؟ آیا قصد دارید مشتریان فعلی را قانع کنید تا محصولات شما را خریداری کنند؟ آیا هدف شما افزایش اعتماد مشتریان است؟ اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید تا برای دستیابی به هر یک از آن اهداف، محتواهای مشخصی را تولید کنید.

3. کلمات کلیدی موردنظر را پیدا کنید :

برای طراحی یک تقویم محتوای هدفمند، نیاز به آمار و اطلاعات دقیق از نحوه جستجوی کاربران و همچنین آمار کلیدواژه های پربازده رقبای خود دارید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند که هم کاربران خود را بهتر بشناسید و هم اطلاعات ارزشمندی از دلایل موفقیت رقیبان خود به دست آورید. وقتی که بدانید کاربران شما دقیقاً چه کلیدواژه هایی را در گوگل جستجو می کنند و رقبای شما از کدام کلمات کلیدی بازدید بیشتری جذب می کنند، بهتر می‌توانید زمان بندی برنامه محتوایی خود را در تقویم محتوا اولویت بندی کنید.

4. تاریخ ها را مشخص کنید‌:

تاریخ های موجود بر روی تقویم تولید محتوای خود را با اقدامات مشخص پر کنید. فعالیت هایی مثل به روزرسانی وبلاگ ویا رسانه های اجتماعی بطور روزانه، انتشار یک فایل صوتی (پادکست) ویا ویدیوی جدید به طور هفتگی، انتشار یک کتاب الکترونیکی به طور ماهیانه. به همین ترتیب برای سایر محتوا و بازه های زمانی ادامه دهید. برای هر تاریخ مشخص، عناوین، سرفصل ها و پرسونای مدنظر خود را هدف قرار دهید.

5. تقسیم وظایف کنید‌:

اول از همه بررسی کنید با منابع انسانی فعلی می‌توانید استراتژی بازاریابی محتوایی خود را پیاده کنید یا نه. اگر کمبود منابع موجود روند دستیابی به اهداف را کُند می‌کند، نسبت به استخدام افراد جدید اقدام کنید.بررسی کنید که با منابع مالی موجود می‌توانید چند نفر را به تیمتان اضافه کنید. آیا توانایی مدیریت آن‌ها را دارید؟داشتن استراتژیست محتوا و نویسنده محتوا می‌تواند کمک شایانی در پیش بردن پروژه کند.

 

کانال های توزیع محتوا در تقویم محتوا

کانال های توزیع محتوا در تقویم محتوا

6. فرم های تولید محتوا را انتخاب کنید‌:

قویم محتوای شما باید ترکیبی از فرم های مختلف محتوایی را برای ذائقه مخاطبین مختلف در نظر گرفته باشد. هر یک از انواع فرم های محتوا، کارکرد متمایزی در رسیدن به اهداف شما خواهد داشت .اگر Pinterest یا Instagram را به عنوان رسانه انتخاب کرده اید، طبیعی است که به محتواهای تصویری (عکس، اینفوگرافیک و…) بیشتر نیاز دارید. تولید محتوای ویدیویی برای آپارات و یوتیوب را هم در نظر داشته باشید.

7. روزانه چند محتوا منتشر می‌کنید‌:

هیچ عدد مشخصی برای تولید محتوای روزانه را نمی توان برای همه کسب و کارها تجویز کرد. این که روزانه چند محتوا منتشر کنید، بستگی مستقیم به محدودیت های شما و اهداف کسب و کارتان دارد. ولی این نکته را در نظر بگیرید که هرگز نباید کیفیت را فدای کمیت کنید. یک محتوای با کیفیت و هدفمند می تواند بازدهی به مراتب بیشتری نسبت به ده ها محتوای بی کیفیت و بی هدف داشته باشد. پس با بررسی همه جوانب، در تقویم محتوا مشخص کنید که روزانه چند محتوا در کدام رسانه ها باید منتشر شوند.

8. CTA  را فراموش نکنید‌:

دعوت به اقدام (Call to Action) همان ابزاری است که «مخاطب» را به «مشتری» تبدیل می کند. جذب بازدید کننده با تولید محتوا، کافی نیست. شما باید بتوانید بازدیدکنندگان خود را به سمت خرید محصولات یا سفارش خدمات هدایت کنید. پس هر محتوایی که تولید می کنید، باید کاربران را به اقدام مشخصی دعوت کند. مثلاً می توانید کاربران را تشویق کنید که اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهند یا محصول مشخصی را خریداری نمایند.

9. انعطاف پذیر باشید‌:

زمان محتوا شما باید به اندازه کافی برای گنجاندن محتواهای مربوط به موضوعات داغ روز و ترندها، انعطاف پذیری داشته باشد. با استفاده از Google Trends و هشتگ های فعال در شبکه های اجتماعی، موضوعات روز را شناسایی کنید و آن ها را در برنامه محتوایی خود به کار بگیرید. تدوین تقویم محتوا نباید شما را از مسائل روز غافل کند و کسب و کار شما را در یک چهارچوب بسته و ثابت، محدود کند.

10. ابزارهای خود را انتخاب کنید‌:

باید ابزاری را برای ثبت اطلاعات تقویم محتوا انتخاب کنید که تیم محتوایی شما آن را ترجیح می دهند و تعامل بهتری بین اعضای تیم برقرار می کند. نرم افزار اکسل (Excel)، گوگل شیت (Google Sheets) و تقویم گوگل (Google Calendar) مرسوم ترین ابزارها برای تدوین تقویم محتوا هستند.

برای نوشتن و مدیریت تقویم محتوا می توانید از این وبسایت ها کمک بگیرید‌:

آشنایی با مهم‌ترین ابزارهای طراحی تقویم محتوایی

برای طراحی تقویم تولید محتوا شما نیاز به یک سری امکانات و ابزارها دارید که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزونه تقویم سردبیری وردپرس: این افزونه برای تقویم محتوای وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها استفاده می‌شود.
  • افزونه CoSchedule: این افزونه نیز برای طراحی تقویم محتوایی وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها کاربرد دارد.
  • ابزار Gather Content
  • ابزار Kapost
  • گوگل شیت (صفحات گسترده اکسل یا گوگل)

چه کسانی به تقویم تولید محتوا نیاز دارند؟

این سوال بسیار خوبی است که بدانید چه گروه افراد و کسب و کارهایی به تقویم تولید محتوا نیاز دارند؟ اصولا هر فردی که با تولید محتوا سروکار دارد به تقویم محتوایی نیازمند است. مهم نیست شما یک کسب و کار نوپا و کوچک داشته باشید یا گرداننده یک وبسایت بزرگ و پر مشتری باشید. در هر صورت به تقویم محتوایی نیاز دارید تا بتوانید با برنامه ریزی درست پیش بروید.

همچنین تمامی مجموعه‌هایی که سفارش تولید محتوا دریافت می‌کنند قطعا به مهارت طراحی تقویم محتوا نیازمند هستند. تمامی تیم‌های تولید محتوا باید با اصول و تکنیک‌ها طراحی تقویم محتوا آشنا باشند. همه افرادی که در بستر اینترنت کار می‌کنند به نوعی به دنبال جلب توجه و افزایش بازدید هستند. یکی از اصول مهم برای دستیابی به چنین هدفی، داشتن تقویم محتوایی است.

جمع بندی

تقویم محتوا می تواند جان تازه ای به کسب و کار و بیزینس شما بدهد و آن را بالا بکشد.از اهمیت طراحی یک زمانبندی عالی برای محتوا غافل نشوید. بودجه خود را در این بخش سرمایه گذاری کنید تا از ضرر های احتمالی آینده جلوگیری کند. با نوشتن تقویم محتوا شما هر حرکت خود را پیش بینی و برای آن تصمیم گیری می‌کنید.

داشتن یک برنامه هدفمند به ساز و کار تیم شما جهت می دهد و از حواس پرتی و سردرگمی جلوگیری می کند.ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون‌،تقویم محتوایی مخصوص شما را طراحی می‌کنیم و  تلاش می‌کنیم تا در عین سادگی‌، تمام بخش‌ها و اهداف پیچیده کسب و کار شما را مورد هدف قرار بدهیم. تیم سئو و  تولید محتوا ما پس از بررسی و آنالیز دقیق نتایج قبلی و موقعیت فعلی شما‌، تقویم محتوایی شخصی سازی شده مخصوص خودتان را طراحی می‌کند.

سوالات متداول

تقویم محتوا شامل چه مواردی می‌شود؟

مهم‌ترین موارد در طراحی تقویم محتوا عبارتند از: موضوعات، عنوان محتواها، زمان مناسب برای انتشار محتواها، رسانه‌هایی که قرار است محتواها در آن‌ها منتشر شوند، مخاطبان هدف و ویژگی‌های آن ها، وضعیت محتوا و همچنین تمام جزئیات در رابطه با پروسه تولید تا انتشار محتوا

اهمیت داشتن تقویم تولید محتوا در چیست؟

تقویم محتوایی این امکان را فراهم می‌آورد تا تیم تولید محتوا بتوانند با نظم بیشتری کار کنند، از موضوعات تکراری برای تولید محتوا استفاده نکنند و همچنین محتواها را در زمان درست که امکان بازخورد بیشتری از سوی مخاطبان وجود دارد منتشر کنند. به طور کلی تقویم محتوا باعث می‌شود مدیریت و نظارت بهتری روی محتواها صورت گیرد و همه چیز با کیفیت بهتری پیش برود.

در یک روز حداقل و حداکثر چند محتوا باید منتشر شود؟

در این مورد نمی‌توان استاندارد خاصی در نظر گرفت. همه چیز بستگی به اهداف هر کسب و کاری دارد.

منابع

Divvyhq.com

Buffer.com

 

پست قبلی

ادمین اینستاگرام چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

پست بعدی

راهکارهای بازاریابی برای افزایش فروش کسب‌وکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *