20 ابزار مفید که در سئو(SEO) به ما کمک می کند!

معرفی 20 ابزار سئو-ویمون

تسلط پیدا کردن بر سئو همواره امری چالش برانگیز بوده است.تفاوتی ندارد که تازه کار باشید یا ماهر‌، کار کردن با سئو و بهینه سازی موتور جستجو، نیازمند استفاده از ابزار و افزونه‌‌ها می‌باشد.گوگل هر روز در رتبه بندی سختگیر تر می‌شود. استفاده از ابزار‌های سئو به ما کمک می‌کنند که در دنیای رقابتی امروز‌،بهرت و پرسرعت تر کار کنیم. در این مقاله به بررسی 20 ابزار مفید در سئو میپردازیم و نحوه کار کردن با آنها را توضیح می‌دهیم.

ابزار سئو دقیقا چیست‌؟

ابزار‌های رایگان و پولی سئو به ما کمک می کنند تا وبسایت خود را از لحاظ ساختاری و فنی بررسی کنیم. به کمک این ابزار‌ها‌، از پتانسیل وبسایت خود استفاده می کنیم تا بتوانیم به رتبه بهتری در نتایج گوگل دست پیدا کنیم. هدف نهایی ما از سئو‌، راه پیدا کردن به صفحه اول نتایج است که به کمک ابزار سئو این امر ممکن می‌شود. به کمک افزونه‌های سئو‌،سایت رقبا را نیز آنالیز و تحلیل می کنیم.

چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

ابزار‌ سئو، پروسه‌ی پیدا کردن کلمات کلیدی را برای شما آسان تر می‌کند. با ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت شما میتوانید ساختاری منظم که از ترتیب صحیح چینش کلمات کلیدی ، لینک سازی و بک لینک و محتوای کاربر پسند پیروی می‌کند‌، داشته باشید. در ادامه از 20 ابزار مفید در سئو رونمایی خواهیم کرد. با ویمون همراه باشید.

1. سایت Ahrefs :

یکی از بهترین ابزارهای سئو ‌، ahrefs است که کارکردی بسیار ساده اما موثر دارد.این ابزار مشخص می کند که کدام قسمت از وبسایت شما برای رتبه گیری بهتر نیاز به بازبینی و اصلاح مجدد دارد.با استفاده از این ابزار‌،می‌توانید سئو خارجی وبسایت خود را بررسی و مقدار لینک های از دست رفته یا اضافه شده را بررسی کنید. این ابزار تعداد بک لینک‌های سایت شما را محاسبه می‌کند و بک لینک‌های مفید را از بک لینک‌های کهنه و قدیمی جدا می کند.

2. Google Analytics‌:

یکی از قدرتمند‌ترین ابزار رایگان سئو است. گوگل آنالیتیکس‌، ترافیک های موجود در وبسایت شما را بررسی می‌کند. به کمک این ابزار سئو‌، شما می‌توانید بفهمید که بازدید‌های سایت شما از کجا آمده اند. این ابزار در کمپین‌های تبلیغاتی و آنالیز لندینگ پیج کاربرد فراوان دارد.با گوگل آنالیتیکس‌،آمار بازدید روزانه وبسایت‌، مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت و حتی ساعات مراجعه کاربران و موضوعات مورد علاقه آنها را بررسی کنید.

3. Google Search Console:

این ابزار منحصر به فرد با تهیه گزارشات داده محور‌، به شما کمک می‌ند تا از رتبه فعلی وبسایت خود و رتبه و کلماتی که مخاطبان با آن وارد سایت شما شده اند را بررسی کنید.با این ابزار سئو فنی سایت خود را چک کنید.با استفاده از گزارش‌های سرچ کنسول‌، متوجه می شوید که گوگل سایت شما را چگونه می‌بیند.

4. Google PageSpeed Insight:

URL وبسایت خود را وارد کنید و این ابزار به شما مدت زمان لود شدن پیج می‌گوید.این سایت عدد دقیقی از مدت زمانی که طول می‌کشد تا وبسایت شما برای کاربر لود شود را می دهد و پیشنهاد‌هایی برای بهبود سرعت سایت می دهد.

5. SEOquake:

این ابزار رایگان سئو یکی از اکستنشن های گوگل کروم می باشد که وبسایت شما از لحاظ پارامتر‌های سئو چک می کند. این پارامتر‌ها شامل سئو درون صفحه‌، لینک‌های داخلی و خارجی و دامنه است.

6. SEMrush:

این ابزار اطلاعات دقیقی در زمینه کیوورد ریسرچ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ابزار سئو SEMrush شما را قادر می‌سازد تا بتوانید کلمات تحلیل کنید و از بهترین واژه‌های کانونی بهره ببرید تا به این ‌ترتیب، بتوانید بیشترین میزان کلیک را داشته باشید. با استفاده از این ابزار می‌توانید داده‌های وبسایت رقبا را آنالیز کنید و گزارش‌ها و جستجو های خود را ذخیره کنید.

7. Link Miner:

این ابزار یکی از اکستنشن‌های گوگل کروم است که با می توانید لینک‌های شکسته و ناقص موجود در هر صفحه را پیدا کنید.

8. Moz Pro:

این ابزار یکی از به روز‌ترین ابزار برای الگوریتم‌های گوگل است .این ابزار سئو همگام با آپدیت های گوگل‌، به روزرسانی می‌شود. به کمک مز‌،فهرستی از کلمات کلیدی در اختیار خواهید داشت که بر اساس نرخ کلیک اولویت بندی شده است.

9. Similar Web‌:

با این ابزار رقبایتان را زیر نظر بگیرید و موقعیت خود را در میدان رقابتی پیدا کنید. این ابزار رایگان سئو‌،ترافیک وبسایت رقبا و اینگیجمنت آنها را بررسی کنید.

10. Yoast SEO‌:

عبارت و کلمه کلیدی خود را وارد کنید و این ابزار با گزینه‌هایی که پیشنهاد می‌دهد‌، کمک می کند تا بهترین و مناسب‌ترین کلمه کلیدی خود را پیدا کنید تا رتبه بهتری کسب کنید.

 

what is seo tools - SEO - Veemon Agency

 

11. Copyscape‌:

URL صفحه موردنظر خود را در این وبسایت وارد کنید و این ابزار به شما می‌گوید که آیا محتوای شما کپی هست یا نه! از این ابزار سئو برای فهمیدن اینکه آیا محتوای صفحه شما کپی شده است یا خیر استفاده کنید.

12. Google Mobile-Friendly Test:

بیش از نیمی  بازدیدکنندگان وبسایت‌ ها‌‌، کاربران تلفن همراه هستند.بدین منظور‌، وبسایت شما باید ریسپانسیو باشد.چینش آیتم‌ها‌، فونت و اندازه متن باید با صفحه موبایل سازگار باشد.با استفاده از این ابزار می‌توانید صفحه خود را از لحظ سازگاری با  گوشی چک کنید. URL صفحه مورد  نظر خود را در این آدرس وارد کرده و آن را چک کنید.

 

13. Google Keyword Planner:

با استفاده از این ابزار رایگان سئو‌،کلمات و عبارات کلیدی برای کمپین‌های خود پیدا کنید.برای استفاده رایگان از این ابزار‌، ابتدا یک اکانت گوگل ادز درست کنید و سپس چند کلمه که به کسب و کار شما مرتبط است را وارد کنید.به عنوان مثال با وارد کردن کلمه تولید محتوا‌،گوگل پلنر به شما میانگین جستجوی کلمه در هر ماه‌، رقابت ان کلمه در گوگل و کلمات کلیدی مرتبط با آن را به شما نشان می دهد.

14. xml-sitemaps:

سایت مپ یا نقشه سایت، یک صفحه از وب سایت شماست که با لیست کردن آدرس تمامی صفحاتتان، به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند راحت‌تر سایتتان را بررسی و ایندکس کنند. آدرس وب سایت خودتان را در این ابزار وارد کنید و فایل سایت مپ سایت خودتان را تحویل بگیرید.

15. Screaming frog:

به کمک این ابزار‌، از تعداد تگ‌های H در هر صفحه‌، عنوان هر صفحه و توضیحات متای صفحات اطلاع پیدا می کنید.برای استفاده از این ابزار نیاز به دانلود نرم افزار آن دارید.

16. Google Light House:

این ابزار عملکرد صفحه شما را از 5 جهت اجرا‌، تجربه‌ کاربر، سئو‌،دسترسی پذیری‌،اپلیکیشن های وب بررسی و ارزیابی میکند.به کمک این ابزار‌، گزارشی از سرعت بارگذاری و لود صفحات در اختیار خواهید داشت. اپلیکیشن‌های وب پیشرونده در اصل وبسایت‌هایی هستند که مثل اپلکیشن‌های نصبی قابل استفاده هستند. گزارش لایت هوس درباره سرعت و کارایی، قابلیت نصب و بهینه‌سازی این سایت‌هاست. برای گرفتن گزارشات لایت هاوس کافی است روی صفحه سایت کلیک راست کنید و Inspect یا انتخاب کنید و یا دکمه F12  را بزنید. تب آخر Lighthouse است که با انتخاب نوع گزارش و دستگاه مورد نظر می‌توانید گزارش مربوطه را دریافت کنید.

17. Majestic Seo:

این ابزار سئو همانند ahrefss به شما در شناسایی لینک های ورودی و خروجی سئو کمک می کند. با کمک این ابزار بررسی سئو سایت می توانید انکرتکست ها، تعداد و نسبت لینک های فالو و نوفالو ، نحوه لینک سازی داخلی و خارجی سایت را بررسی کنید. تشخیص لینک‌های Bad Neighborhoods و سایر دامنه‌های مالک وب سایت از دیگر خدمات این ابزار می‌باشد. به کمک گزارش Bad Neighborhoods می‌توان مشکلات ناشی از لینک سازی سایت را که برگرفته از مشکلات ارتباطی بین وب سایت‌ها است، شناسایی کرد.

18. Barracuda Panguin:

اگر صفحه‌ای دارید که گوگل آن را جریمه کرده است ،این ابزار به شما برای رفع پنالتی گوگل کمک می کند.این ابزار با اتصال به حساب گوگل آنالیتیکس و انالیز داده‌های آن و مقایسه داده‌های قبل‌، دلیل پنالتی را متوجه می‌شود.

19. BrightLocal:

این ابزار برای سئوی محلی استفاده می‌شود به کمک آن می‌توانید مشکلات فنی با پروفایل سئوی محلی سایت را شناسایی کنید.به عنوان مثال، به کمک این ابزار می‌توان citation سئوی محلی سایت (نام بردن از کسب و کارهای محلی به صورت آنلاین) را انجام داد. سپس، می‌توانید با شناسایی و عرضه سایت خود در citation‌های مناسب، پیش بروید.

20. Woorank:

ابزار Woorank به شما کمک می‌کند تا لیستی از کارهایی که می‌تواند وضعیت سئوی سایت شما را بهبود ببخشد داشته باشید. برای استفاده از این ابزار کافی است آدرس سایت خود را ثبت کنید تا لیست مشکلات سایت را در اختیار شما قرار دهد. این ابزار یک امتیاز کلی به سئوی سایت می‌دهد و سپس راه‌کارهای بهبود آن امتیاز را هم نمایش می‌دهد.

ابزار سئو رایگان Keywordtool.io

یکی دیگر از ابزار مفید در سئو ابزار Keywordtool.io است که به کمک آن می‌توانید پیشنهاد جستجوی گوگل ایجاد کنید و مجموعه بزرگی از کلید واژه‎های دم بلند را که ممکن است کاربران به آن فکر کنند را کشف کنید. این ابزار برای بازاریابان آنلاین و تولید کنندگان محتوا بسیار ضروری است و می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی ای که بازدیدکنندگان را به سمت وب سایت جذب می‌کنند، کمک کند.

 Histats.com  

ابزار Histats.com یک ابزار مفید در سئو است که می‌تواند بازدیدکنندگان وب سایت را تحلیل و ردیابی کند. این ابزار شبیه گوگل آنالیتیکس عمل می‌کند اما نسبت به آن گزارش‌های ساده تری ارائه می‌دهد. این ابزار پنل مدیریت و حساب کاربری ساده ای دارد و می‌تواند آمارهای لحظه ای، گزارش‌های تاریخی، مقایسه‌های هوشمند و برچسب گذاری سفارشی را ارائه دهد.

ابزار سئو  Slerpee

این سایت هم جز ابزارهای کاربردی سئو محسوب می‌شود که با استفاده از آن می توان نتایج مثبتی را برای وب سایت خود به وجود آورید. با این ابزار می‌توان شکل نمایش وب سایت خود را در گوگل کنترل کنید. شکل نمایش سایت از جمله عواملی است که روی میزان کلیک خوردن سایت تاثیر زیادی دارد و رتبه وب سایت را ارتقا می‌دهد.

مزایای استفاده از ابزارهای سئو

ابزارهای کاربردی سئو مزایای بسیار زیادی دارند که در این قسمت چند مورد از مهم ترین آن ها را برای شما عنوان می کنیم:

  • می‌توانید استراتژی های سئوی رقبا را بررسی کنید.
  • می‌توانید پروفایل بک لینک رقبایتان را ببینید.
  • با استفاده از این ابطارها می توانید ببینید که کدام یک از کلمات کلیدی جدید یا موجود رتبه بهتری می گیرند.
  • می‌توانید زمان و پول صرف شده را روی بررسی‌های دستی سئو صرفه جویی کنید.
  • می‌توانید کلمات کلیدی با نرخ بالا را برای بازاریابی محتوا پیدا کنید.
  • ابزار مفید در سئو می‌تواند کمک کند تا کلمات کلیدی ای را شناسایی کنید که شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید.
  • ابزارهای سئو می توانند کمک کنند تا درک کنید که رقبای شما چگونه بازاریابی محتوا را اجرا می کنند.
  • با این ابزارها می توانید به پیشرفت سئو کمک کنید و KPI را ردیابی کنید.
  • می‌توانید داده ها مصور و معنا دار کنید.
  • می‌توانید ROI را به طور واضح برای مشتریان و کاربران خود توضیح دهید.

جمع بندی:

ابزارهای زیادی برا بهینه سازی سایت و سئو وجود دارند. شما می توانید بسته به نیازتان از میان 20 ابزار مفید در سئو، 5 عدد از آنها را انتخاب کرده و این ابزار ها را به کارببرید. چیزی که به بالا رفتن رتبه وبسایت شما کمک می کند‌، تولید محتوای درست و اصولی است. این ابزار‌ها بیشتر در حکم ملزومات جانبی سئو هستند. آشنا بودن  با قواعد و اصول  محتوا نویسی به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را کسب کنید. اگر در فرآیند انجام سئو و استفاده از ابزار ها با مشکلی مواجه شدید‌‌، آن را با ما در میان بگذارید و از خدمات مشاوره سئو آژانس دیجیتال مارکیتنگ ویمون بهره‌مند شوید.

همچنین اگر تجربه استفاده از هر یک از این ابزار‌ها را دارید‌، نظر خود را با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

منابع:

https://buffer.com/library/free-seo-tools/

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-analysis-tools

 

پست قبلی

همه چیز درباره سئو داخلی(On-Page SEO)

پست بعدی

ادمین اینستاگرام چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *