هر آنچه که باید درمورد بازاریابی محتوا بدانید!

بازاریابی محتوایی و مراحل اجرا-ویمون

بازاریابی محتوا یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین انواع بازاریابی است که درون مایۀ آن قالب‌های مختلف و متنوع محتوا است. با توجه به اهمیت کاربرد و مزیت‌هایی که بازاریابی محتوا به همراه دارد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به تعریف بازاریابی محتوا و بیان مزیت‌ها و مراحل اجرای آن بپردازیم.

بازاریابی محتوایی همانطور که از نامش مشخص است، یک استراتژی بازاریابی به شمار می‌رود که در آن، محتوایی ارزشمند، هدفمند و جذاب به منظور برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان ارائه می‌شود تا آن‌ها را تشویق و ترغیب به انجام برخی از فعالیت‌ها همچون خرید، اشتراک‌گذاری و … نماید. برخلاف بازاریابی به شیوۀ سنتی که به صورت اجباری به مخاطب ارائه می‌شد، در بازاریابی محتوا، مخاطبان را به خود جذب می‌کند و آن‌ها را به طور طبیعی به عملیات و فعالیت‌هایی که مد نظر دارند، ترغیب می‌کنند. در ادامه به صورت دقیق‌تر بازاریابی محتوا را تعریف خواهیم کرد.

مفهوم بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که در آن، یک شرکت، کسب و کار یا برند تلاش می‌کند تا با ارائه و انتشار مطالب آگاهی‌دهنده یا سرگرم‌کننده به مخاطبان به نوعی کمک و یا آن‌ها را در جهت انجام کاری حرکت دهد. نتیجه این کار می‌تواند تغییر رفتار مخاطبان (همانطور که بازاریاب مد نظر دارد) باشد که به صورت تصمیم‌گیری برای خرید یا یک اقدام خود را نشان می‌دهد. 

به نوعی می‌توان گفت که در بازاریابی محتوا، مردم را به اقدام به خرید مجبور نمی‌شوند؛ بلکه به آن‌ها کمک می‌شود تا بتوانند بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. حال ممکن است بهترین تصمیم ممکن برای مخاطب، خرید محصول شرکت یا کسب و کار مورد نظر باشد. موسسه «Content Marketing Institute» تعریف دقیقی از بازاریابی محتوا ارائه داده که به صورت زیر است:

«هدف بازاریابی محتوا، جذب کردن و همچنین نگهداری مشتریان با استفاده از تولید محتوای هدفمند و با اهمیت، به منظور تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع از بازاریابی، به نوعی فرایندی مستمر به شمار می‌رود که در راهبرد کلی بازاریابی یک کسب و کار به بهترین شیوه ممکن قرار می‌گیرد و تمرکز آن به جای اجارۀ رسانه، بر مالکیت رسانه است.

تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی محتوا

تفاوت تبلیغات و بازاریابی محتوا

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

حالا که با تعریف بازاریابی محتوا آشنا شدیم، ممکن است با خود بگویید که میان بازاریابی محتوا و تبلیغات شباهت بسیاری وجود دارد و یا به اشتباه، آن‌ها را یکی بدانید. این در حالی است که میان تبلیغات و بازاریابی، تفاوت بسیاری وجود دارد و در واقع تبلیغات تنها می‌تواند بخشی کوچک از فرایند بازاریابی باشد. هنگامی که درباره بازاریابی صحبت می‌شود، باید یک برنامهٔ جامع و همه‌جانبه در ذهن تجسم شود که بر اساس یک استراتژی تنظیم و اجرا می‌شود. همانطور که اشاره شد، در بازاریابی محتوایی هدف اجبار مخاطبان یا مشتریان به خرید محصولات یا خدمات نیست؛ بلکه عمده تلاش در این شیوه بازاریابی این است که تلاش شود تا دانش و آگاهی مخاطبان و کاربرانی که یک کسب و کار را دنبال می‌کنند، افزایش پیدا کند و آن‌ها نسبت به شناخت یا آشنایی با محصولات و خدمات ترغیب شوند. این در حالی است که تبلیغات بدون آن‌که در شما احساس نیاز ایجاد کنند، بلافاصله سر راه شما قرار می‌گیرند و به شما پیشنهاد می‌دهند که از یک محصول یا خدمت خاصی استفاده کنید.

فواید بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا نیز مانند همه شیوه‌های بازاریابی، مزیت‌های خاص خود را به همراه دارد. در ادامه به چند مورد از مزیت‌های بازاریابی محتوا اشاره خواهیم کرد.

  • جذب مخاطبان؛ محتوای هدفمند و جذاب، می‌تواند مخاطبان جدیدی را به سمت کسب و کار شما هدایت کند. این کار در نهایت منجر به افزایش ترافیک و بازدید وب سایت شما می‌شود.
  • افزایش اعتماد نسبت به برند؛ ارائه محتوای خوب، می‌تواند بر میزان اعتماد مشتریان به برند تاثیرگذار باشد؛ به طوری که با افزایش کیفیت و ارزش یک محتوا، اعتماد مخاطبان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ارائه مستمر و پیوسته محتوای ارزشمند همچنین باعث می‌شود شما به عنوان یک منبع قابل اعتماد در نظر گرفته شوید.
  • بهبود سئوی سایت؛ محتوا شما می‌تواند با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و برند کسب و کار شما، در جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالا بیاید و در زمینه بهبود سئو وب سایت به شما کمک کند.
  • افزایش تبلیغ به صورت رایگان؛ چنانچه محتوای شما کامل، جامع و ارزشمند باشد، مخاطب به راحتی آن را با سایر دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارد. این کار نوعی تبلیغ رایگان برای کسب و کار شما خواهد بود.
  • افزایش میزان فروش؛ مزیت دیگری که بازاریابی محتوا به همراه دارد این است که با استفاده از آن، می‌توانید مخاطبان خود را به خرید محصولات و خدمات ترغیب نمایید. در واقع این شیوه بازاریابی به عنوان یک راهکار اثربخش برای افزایش فروش خواهد بود.
  • کاهش هزینه‌های مربوط به تبلیغات؛ با استفاده از بازاریابی محتوا، می‌توانید هزینه تبلیغات خود را کاهش داده و به جای آن با استفاده از محتوای ارزشمند، توجه مخاطبان را به خود جلب نمایید.
  • بهبود تعامل با مشتریان؛ در نظر داشته باشید که همیشه می‌توانید با ارائه یک محتوای خوب و مفید و همچنین پاسخ به نیازها و سوالات مشتریان، می‌تواند تعامل خود با آن‌ها را بهبود ببخشید و رابطه قوی‌تری با آن‌ها برقرار کنید تا از این طریق بتوانید به عنوان یک برند دوست‌داشتنی و قابل اعتماد شناخته شوید.

بنابراین، می‌توان گفت که بازاریابی محتوا می‌تواند به عنوان یک راهکار و شیوه بسیار اثربخش برای بهبود روابط با مشتریان، افزایش فروش و ارزش برند، کاهش هزینه‌های تبلیغات و جذب مخاطبان جدید، مورد استفاده قرار بگیرد.

رایند اجرای بازاریابی محتوا

مراحل اجرای بازاریابی محتوا

امروزه بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌ها با مزیت‌ها و کاربرد بازاریابی محتوا آشنایی دارند و به همین دلیل سعی می‌کنند این شیوه بازاریابی را به اجرا درآورند. در ادامه مراحل مربوط به عملیاتی سازی بازاریابی محتوا را به شما خواهیم گفت:

  • مشخص‌سازی هدف

نخستین گام برای اجرای Content Marketing، نوشتن اهداف است. در واقع اگر شما ندانید که می‌خواهید در نهایت به چه چیزی دست پیدا کنید، بدون شک در کار خود موفق نخواهید بود. بنابراین اگر می‌خواهید یک بازاریابی محتوا اثربخش داشته باشید، بدون معطلی کاغذ و قلم بردارید و شروع به نوشتن اهداف خود کنید. در این بین اگر لازم است، می‌توانید از سایر افراد نیز راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

  • شناسایی پرسونای خود

دومین مرحله از انجام بازاریابی محتوا، شناخت پرسونا است. اگر شما به عنوان یک بازاریاب محتوا یا تولیدکننده محتوا ندانید که می‌خواهید برای چه افرادی محتوا تولید کنید، پس چطور می‌خواهید به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید؟ تولید محتوا برای پرسونای مختلف، متفاوت خواهد بود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در ابتدای راه پرسونای خود را مشخص کنید و بر اساس ویژگی‌های آن‌ها تولید محتوا کنید.

  • تدوین استراتژی مخصوص بازاریابی محتوا

حالا که اهداف و پرسونای خود را مشخص کرده‌اید، نوبت به این می‌رسد که استراتژی بچینید. استراتژی به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند که به شما دقیق می‌گوید باید از چه مسیری و با چه تجهیزاتی عبور کنید تا به مقصد مورد نظر خود برسید. پس در این مرحله شما باید مشخص کنید که می‌خواهید از کجا شروع نمایید، چه ابزارهایی در اختیار دارید و در نهایت می‌خواهید به کجا برسید.

  • مشخص کردن کانال‌های بازاریابی

در مرحله بعدی باید بر اساس اهداف و پرسونای خود، کانال‌هایی را که می‌خواهید در آن فعال باشید را مشخص نمایید. به عنوان مثال بهترین کانال برای نسل جوان، شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است. شما در این مرحله مشخص می‌کنید که می‌خواهید از طریق کدام کانال‌ها به بازاریابی محتوا بپردازید و سپس آن‌ها را به استراتژی خود اضافه می‌کنید.

  • تشکیل تیم حرفه‌ای و قوی

برای آن که کانتنت مارکتینگ شما به اصولی‌ترین و بهترین شکل ممکن اجرا شود، به یک تیم حرفه‌ای و با تجربه نیاز دارید. استراتژیست محتوا، مدیر محتوا، نویسندگان، کپی رایتر، سرپرست کارشناس سئو، کارشناس شبکه‌های مجازی، طراح گرافیک، عکاس یا تولیدکننده ویدئو از جمله افرادی هستند که در تیم خود به حضور آن‌ها نیاز دارید.

  • ایده‌پردازی

در این مرحله از بازاریابی محتوا لازم است که یک جلسهٔ طوفان فکری راه بیندازید و در آن ایده‌های خود را مطرح کنید. در این جلسه می‌توانید بگویید که می‌خواهید به چه موضوعاتی بپردازید؟ نیاز به تدوین ویدئو یا طراحی عکس دارید؟ نیاز به تغییر کانال‌ها وجود دارد چه مطالبی لازم است منتشر شود؟ و…. سعی کنید درباره موضوعات و مسائل گوناگون صحبت و ایده‌ها را جایی یادداشت کنید. در نهایت می‌توانید بهترین ایده را انتخاب نمایید.

تقویم محتوا نقشه راه شما و یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا است. این تقویم به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که در هر روز لازم است چه مطالبی را از طریق چه کانال‌هایی ارائه کنید. معمولا پیشنهاد می‌شود که تقویم مطالب وب‌سایت از مطالب شبکه‌های اجتماعی جدا باشد، تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید.

  • انتشار محتوای تولید شده

در این مرحله از بازاریابی محتوا باید مطابق با تقویم محتوایی خود، مطالب، تصاویر، ویدئوها و … را تهیه و در کانال‌های مورد نظر منتشر نمایید. در نظر داشته باشید که قرار نیست افراد به صورت روزانه وارد صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی شوند و یا وبلاگ شما را باز کنند. به همین دلیل باید سعی کنید که محتواهای خود را در کانال‌های مختلف پروموت نمایید تا بتوانید بیشترین نتیجه ممکن را بگیرید.

  • تجزیه و تحلیل محتوا

مرحله پایانی Content Marketing، مربوط به آنالیز محتوا است. شما در پایان کار باید تجزیه و تحلیل کنید که آیا توانسته‌اید به اهداف خود دست پیدا کنید یا خیر. با انجام این کار می‌توانید از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابید و بهینه‌سازی‌های لازم را انجام دهید.

 

بنابراین بازاریابی محتوا، به سبکی از مارکتینگ گفته می‌شود که در آن، اقدامات بازاریابی بر اساس محتوا انجام می‌شود. در این روش، برخلاف شیوه سنتی بازاریابی، هدف متقاعدسازی مخاطبان  برای خرید نیست؛ بلکه آگاهی بخشی مخاطبان است. 

در نظر داشته باشید که در بازاریابی محتوا باید به حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید به صورت هم‌زمان توجه داشته باشید. بازاریابی محتوا اگر به صورت اصولی و مطابق با استراتژی که از قبل تعیین کرده‌اید، پیش برود، می‌تواند ضمن حفظ مشتریان قدیمی، توجه افراد جدید زیادی را به محتوا و در نتیجه کسب و کار شما جلب نماید. رعایت تمام مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، برای دستیابی شما به بازاریابی محتوا هدفمند و اثربخش کافی خواهد بود. با این وجود اگر نیاز دارید که کارشناسان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون، مشاوره‌های تخصصی در زمینه کانتنت مارکتینگ به شما ارائه دهند، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

پست قبلی

کاربرد چت جی پی تی در دیجیتال مارکتینگ

پست بعدی

استراتژی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *