ایمیل مارکتینگ یعنی اینکه شما بتوانید با استفاده از ایمیل و ارسال آنها به جامعه هدف خود، مخاطبان یا مشتریان جدید پیدا کنید و میزان فروش و درآمد خود را افزایش دهید. با توجه به اهمیت و کاربرد گسترده بازاریابی ایمیلی، در این مقاله، ابتدا به تعریف ایمیل مارکتینگ میپردازیم و سپس شاخصها، مزیتها، مراحل و استراتژیهای آن را بررسی میکنیم.
یکی از نکات مهمی که درباره ایمیل مارکتینگ وجود دارد این است که اغلب افراد و کسب و کارهایی که متقاضی دریافت خدمات ایمیل مارکتینگ هستند، آن به عنوان ارسال انبوه ایمیل به هزاران نفر در نظر میگیرند. در صورتی که ایمیل مارکتینگ محدود به این مورد نیست و شامل تکنیکها و استراتژیهای مختلف و متنوعی است. برای آَشنایی بیشتر با تکنیکها و استراتژیهای ایمیل مارکتینگ، این مطلب را تا آخر بخوانید.
همچنین در صورتی که برای توسعه کسب و کار خود، قصد دریافت خدمات ایمیل مارکتینگ را دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید تا بر اساس کسب و کار و اهدافی که دارید، تکنیکها و استراتژیهای روز و ترند ایمیل مارکتینگ را معرفی و برای شما اجرایی کنیم.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
اگر چه ایمیل مارکتینگ تعریفی به ظاهر ساده دارد، اما به طور کلی به استفاده کردن از ابزار ایمیل و ارسال کردن پیامهای مختلف به مخاطبان مورد نظر به منظور حفظ رابطه با مشتریان کنونی، جذب مشتریان جدید و در نهایت افزایش فروش کالا و خدمات، ایمیل مارکتینگ گفته میشود. معمولا محتوایی که در ایمیل مارکتینگ تولید میشود شامل محتوای کاربردی، تبلیغات، تخفیفات، پیشنهادات جذاب و مناسبتی و… است. لازم به ذکر است که در همه مراحل استراتژی کسب و کارها، میتوان از بازاریابی با ایمیل استفاده کرد؛ چون پتانسیل بسیار بالایی دارد و در بسیاری از شرایط و موقعیتها، نمیتوان به درستی از آنها استفاده کرد.
مروری بر مراحل ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ نیز مانند هر اقدام دیگری، به برخی از مراحل نیاز دارد. به بیانی دیگر، آن دسته از افرادی که میخواهند در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت کنند، باید مراحل زیر را به ترتیب و به درستی پشت سر بگذارند:
-
مرحله اول: ایجاد استراتژی
در واقع نقطه شروع هر یک از شیوههای بازاریابی، تعیین استراتژی مناسب و متناسب است. شما با ایجاد یک استراتژی قوی، میتوانید با نظم و برنامهریزی، ایمیل مارکتینگ خود را انجام دهید و در نهایت بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.
-
مرحله دوم: دریافت لیست ایمیل
دومین مرحله، دریافت و یا تهیه لیست ایمیل است. اگر این لیست را در اختیار ندارید، میتوانید از فرایند لیدجنریشن کمک بگیرید.
-
مرحله سوم: انتخاب کردن سرویس مناسب
برای انجام این مرحله لازم است که به سراغ موسسات و شرکتهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بروید و در نهایت با دریافت مشاوره از کارشناسان و انجام تحقیقات لازم، یک سرویس را انتخاب کنید و به کار ببرید. ما در آژانس مارکتینگ ویمون، با کمترین هزینه و بهترین نتیجه، خدمات ایمیل مارکتینگ را ارائه میدهیم.
-
مرحله چهارم : طراحی ایمیل
مرحله چهارم، یکی از مهمترین مراحل پیادهسازی کمپین به شمار میرود. در این مرحله، باید ایمیلی که میخواهید برای مخاطبان ارسال کنید را طراحی نمایید. باید توجه داشته باشید که ایمیلتان از نظر بصری و محتوایی برای مخاطبان جذاب باشد.
-
مرحله پنجم: اتوماسیون ارسال ایمیل
شما میتوانید ایمیلهای خود را به گونهای تنظیم نماید که پس از ثبتنام کردن، ایمیلهایی را با محتوایی جذاب و کاربردی دریافت کنند.
-
مرحله ششم: تجزیه و تحلیل دادهها
در مرحله نهایی email marketing باید به بررسی و تحلیل نتایج کمپین خود در گذر زمان بپردازید. برای انجام این کار به شاخصهای کلیدی ایمیل مارکتینگ نیاز پیدا میکنید. شما باید این شاخصها را به طور دقیق بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه مشکلی، اصلاحات لازم را اعمال نمایید.
توجه داشته باشید که بازاریابی ایمیلی یک کار حرفهای و تخصصی است و برای آنکه بتوانید این کار را با موفقیت و نتیجه مطلوب به اتمام برسانید، یا باید زمان زیادی را برای آموزش این حرفه صرف کنید و یا از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان مجرب و متخصص ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون، با سابقه طولانی و درخشانی که در این زمینه داشتهاند، میتوانند خدمات ایمیل مارکتینگ مورد نظر شما را ارائه دهند. برای دریافت مشاوره و خدمات ایمیل مارکتینگ، تنها لازم است با شمارههای درج شده در سایت، تماس بگیرید.
شاخصهای اصلی ایمیل مارکتینگ
یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه ایمیل مارکتینگ انجام میشود و برای کسب موفقیت و نتیجه عالی مورد نیاز خواهد بود، تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده و همچنین بهینهسازی ایمیلها است. معمولا اکثر سرویسهای بازاریابی ایمیلی، امکانات لازم برای تحلیل منظم و بهینهسازی خودکار را فراهم میآورند. در ادامه به معرفی چند مورد از مهمترین شاخصهای ایمیل مارکتینگ میپردازیم:
-
نرخ باز کردن
نرخ باز کردن (Open Rate) یکی از شاخصهای ایمیل مارکتینگ است که نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل دریافت شده را باز کردند، به تعداد کل دریافتکنندگان ایمیل را نشان میدهد.
-
نرخ کلیک
نرخ کلیک یا Click-Through-Rate، نشاندهنده این موضوع است که چند نفر از دریافتکنندگان ایمیل، روی لینکها یا دکمههای مختلف درون ایمیل، کلیک نمودهاند.
-
نرخ تبدیل (Conversion Rate)
از دیگر شاخصهای ایمیل مارکتینگ، میتوان به نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره کرد که مشخصکننده آمار دفعاتی که کاربران عملی دلخواه همچون دانلود، عضویت یا خرید را انجام میدهند، است.
-
نرخ پرش
نرخ پرش یا همان Bounce Rate نیز یکی از شاخصهای مهم ایمیل مارکتینگ است که نسبت ایمیلهای بدون کلیک را نسبت به کل ایمیلهای باز شده مشخص میکند.
-
نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate)
Subscribe/Unsubscribe Rate که به عنوان نرخ عضویت و لغو عضویت در ایمیل مارکتینگ شناخته میشود، تعداد کاربرانی که عضو لیست شما میشوند و یا درخواستی مبنی بر لغو کردن دریافت ایمیل میدهند را نشان میدهد.
مزیتهای ایمیل مارکتینگ
email marketing نیز مانند سایر روشهای بازاریابی با برخی از مزایا همراه است که در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
-
بازگشت سرمایه
میزان بازگشت سرمایه با روش ایمیل مارکتینگ را میتوان به راحتی و به طور دقیق محاسبه نمود. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی و به کمک کارشناسان مجرب انجام شود، بازگشت سرمایه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
-
بازاریابی ارزان و سریع
در مقایسه بازاریابی با ایمیل نسبت به سایر روشهای بازاریابی، متوجه میشویم که این شیوه بازاریابی، بسیار سریعتر و ارزانتر است و در سادهترین حالت ممکن، شما تنها ملزم به پرداخت هزینههای یک سرویس ارسال ایمیل خواهید بود که این مورد نیز بر اساس میزان مصرف شما مشخص میشود.
-
انعطافپذیری بالا
انعطافپذیری در email marketing بسیار بالا است به طوری که شما میتوانید هر نوع محتوایی را اعم از متن، تصویر، ویدئو، فایل، لینک و… از طریق ایمیل برای مخاطبان خود ارسال نمایید.
-
هدفگیری مستقیم
راههای مختلفی برای به دست آوردن ایمیلهای افراد وجود دارد. به بیان سادهتر، کانالهای بسیار زیادی وجود دارد که شما میتوانید به کمک آنها، ایمیلهای مخاطبان را جمعآوری کنید و لیستهای متفاوتی را با توجه به پرسونای مشتری تهیه کنید.
-
امکان رصد رفتار مصرفکنندگان
در حال حاضر، سرویسهای ایمیل مارکتینگ چنان پیشرفته شدهاند که میتوانند اطلاعات زیادی را در مورد رفتار مخاطبان جمعآوری کنند. از این رو سازمانهای بزرگی که میخواهند در حجم بالا بازاریابی ایمیلی انجام دهند، میتوانند با خرید این سرویسها، رفتار مصرفکنندگان خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
کاربردهای اصلی ایمیل مارکتینگ
در کنار مزیتهایی که برای email marketing برشمردیم، بد نیست درباره کاربردهای اصلیش نیز صحبت کنیم. مهمترین کاربردهای آن عبارتاند از:
- به کمک ایمیل مارکتینگ میتوان پس از عضویت یک کاربر جدید در وبسایت، خبرنامه و… میتوانید ایمیل خوشآمدگویی ارسال نمایید.
- شما میتوانید به ازای ارائه برخی از هدایا و تخفیفات، ایمیل مخاطبان را دریافت نمایید و از این طریق، خبرنامه ایمیلی شامل تبریکات مناسبتی، سرگرمی و … ارسال کنید.
- در صورتی که قصد ارائه محصول یا خدمت جدیدی را دارید، میتوانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ، مشتریان خود را از این مضووع مطلع سازید.
- در صورتی که برای مدت زمان مشخصی برخی از تخفیفات یا پیشنهادات را در نظر گرفتهاید، میتوانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاعرسانی آنها به مخاطبان و مشتریان خود استفاده کنید.
- یکی دیگر از کاربردهای ایمیل مارکتینگ، زمانی است که قصد دارید پس از خرید مشتری، برای او رسید، فاکتور و به طور کلی جزئیات خرید را ارسال نمایید. شما میتوانید در ایمیل خود، پیشنهادات خرید دیگری نیز به مشتری ارائه دهید.
- همچنین ممکن است رویدادی خاص و مرتبط با کسب و کار شما برگزار شود؛ در چنین شرایطی شما میتوانید به کمک ایمیل مارکتینگ، بسیار ساده و سریع، مخاطبان را در جریان برگزاری رویداد قرار دهید.
پرکاربردترین استراتژیهای ایمیل مارکتینگ
با توجه به پیشرفت بازاریابی از طریق ایمیل و توسعه ابزارها و ترفندهای جدید جذب مخاطب، لازم است با کاربردیترین و بهترین استراتژیها آشنا شوید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه را دریافت کنید. در ادامه، چند مورد از پرکاربردترین استراتژیهای این روش را معرفی میکنیم:
-
تهیه بهترین لیست ایمیل
همیشه به یاد داشته باشید که انجام بازاریابی ایمیلی بدون داشتن یک لیست ایمیل درست و عالی، بدون معنی است. لیست ایمیلی که تهیه میکنید، باید کاملا هدفمند و هوشمندانه باشد تا بتوانید به کمک آن، بهترین نتیجه ممکن را از کمپین خود به دست آورید. توجه داشته باشید که برای جذب ایمیلهای بیشتر، باید ارزش ایجاد کنید و به نحوی، برای مخاطبان خود سود و منفعت به همراه داشته باشید.
-
کمپینهای تبلیغاتی هدفمند
هرچند ایمیل یک نوع ارتباط سریع، راحت و پربازده به شمار میرود، اما ما از سویی شاهد اجرای کمپینهای تبلیغاتی متنوع و جذاب بسیار زیادی هستیم. از این رو میتوان با استفاده از ایمیل مارکتینگ، در مناسبتهای گوناگون، کمپینهای متنوع، جذاب و هدفمندی را به اجرا درآورد.
-
ریتارگتینگ
از دیگر استراتژیهای مهم و پرکاربرد بازاریابی با ایمیل، ریتارگتینگ است. هدف از ریتارگتینگ، تمرکز مجدد بر آن دسته از خریدارانی است که برای مدت طولانی از آنها بیخبر بودهاید و یا به هر دلیلی سبد قبلی خود را به صورت ناتمام رها کردهاند. با استفاده از این استراتژی، شما به افرادی یادآوری میکنید که برای تکمیل خرید خود و یا انجام خرید مجدد، بت وبسایت بازگردند.
-
خبرنامه
در حال حاضر نیز کم نیستند آن دسته از افرادی که به خبرنامه علاقهمند هستند و میخواهند محتواهای کاربردی و مفیدی را در زمینه کسب و کار شما دریافت نمایند. این دسته از افراد میتوانند عضو خبرنامه شما شوند و از این طریق، محتوایی جذاب و کاربردی، بخشی از پست، بلاگ و… را به صورت منظم و مستمر دریافت نمایند.
-
ریتنشن مارکتینگ
یکی دیگر از استراتژیهایی که معمولا هر کسب و کاری، به خصوص آنهایی که محصول یا خدمتی را برای فروش قرار دادهاند، مورد استفاده قرار میدهد، ریتنشن مارکتینگ است. با استفاده از این استراتژی میتوان ضمن حفظ مشتریان ثابت، آن را به خرید مجدد محصولات سایت و وبسایت تشویق کرد. در واقع ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ یاحفظ مشتریان است و میتوانید با کمک آن، مشتریان جدید به دست آورید.
بنابراین میتوان اینگونه بیان کرد که ایمیل مارکتینگ یکی از شیوههای بازاریابی دیجیتال است که توجه مخاطبان و مقاضیان بسیار زیادی از سراسر را به خود جلب کرده است. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون، کلیه خدمات دریافت مشاوره و راهنمایی لازم و … را ارائه میدهیم. چنانچه مایل به دریافت مشاوره در این زمینه بودید، میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.