کافی است نگاهی به وبسایتهای کاریابی بیندازید تا متوجه شوید که یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین شغلها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تولیدکننده محتوا است. اینکه تولیدکننده محتوا کیست، به چه مهارتهایی نیاز دارد و چه وظایفی را عهدهدار است و چطور تولیدمحتوا کرد، از جمله سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.
با توسعه اینترنت و گسترش کسب و کارهای آنلاین در بستر وب، نیاز به تولید محتوا جهت معرفی محصولات و خدمات نیز افزایش یافت. در سایه این اتفاق، بازار برای شغل تولیدکنندگی محتوا نیز رونق گرفت. اگر چه امروزه هوش مصنوعی، فرایند تولید محتوا را سادهتر کرده است، اما همچنان در ردیفهای شغلی مورد نیاز شرکتهای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و همچنین شرکتهای خصوصی، شغل تولیدکننده محتوا را میبینیم. افرادی که به عنوان تولیدکننده محتوا فعالیت میکنند، معمولا باید بر تولید محتوا در قالبهای متنوع از جمله متن، عکس، فیلم و صوت را داشته باشد تا بتوانند در حوزه کاری خود موفق باشند. در ادامه مقاله، با سایر مهارتها و وظایف تولیدکننده محتوا آشنا خواهیم شد.
محتوا چیست؟
پیش از آن که به تعریف شل تولیدکننده محتوا بپردازیم، لازم است با معنی محتوا آشنا باشیم. محتوا در سادهترین تعریف، به معنای ظرف انتقال پیام است تا مفهومی از یک شخص به شخص دیگری مخابره شود. محتوا در قالبهای گوناگونی تولید و منتشر میشود که هر یک از آنها دارای ویژگیها و همچنین بستر خاص خود هستند. با توجه به توسعه روزافزون وبسایتها و استفاده از سوشال مدیا، شاهد تنوع بیشتر در قالبهای محتوایی هستیم. به طوری که اگر قبلا محتوا در متن، عکس و فیلم خلاصه میشد، امروز اینفوگرافیک، موشن گرافیک، پادکست و … نیز به انواع قالبهای محتوا افزوده شده است که کارایی و بهرهوری بالایی نیز دارند.
محتوا در هر قالب یا سبکی که تولید شود، باید بتواند مخاطبان و بینندگان خود را به خوبی با پیامی که مد نظر تولیدکننده محتوا است آشنا سازد و به عبارتی محصول یا خدمات خود را به درستی به مخاطبان هدف معرفی کند. استقبال وسیع کاربران از شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام و یوتیوب منجر به تولید محتوا در سبکهای متنوع و جذاب با هدف افزایش بازدید مخاطبان شده است؛ در این رقابت آن دسته از محتواهایی که کیفیت، خلاقیت و جذابیت بیشتری دارند، میتوانند توجه بیشتری به خود جلب نمایند.
تولیدکننده محتوا کیست؟
حالا که با تعریف محتوا آشنا شدیم، به سراغ پرسش اصلی باز میگردیم: تولیدکننده محتوا کیست؟
تولیدکننده محتوا شخصی است که برای مخاطبان و بازدیدکنندگان وبسایت و یا شبکههای اجتماعی مطالبی متنوع و جذاب تولید میکند. تولیدکننده محتوا در دنیای دیجیتال نیز به عنوان فردی معرفی میشود که توانایی تولید هر نوع محتوا اعم از محتوای متنی، تصویری، صوتی، ویدئویی و ترکیبی از آنها را برای هر نوع سلیقهای را دارد.
به طور کلی فردی که به عنوان تولیدکننده محتوا فعالیت میکند، باید پیامها و اطلاعاتی را که کارفرما در اختیار او قرار داده است را به اشکال مختلف و البته تاثیرگذار در اختیار مخاطبان قرار دهد. در واقع تولیدکننده محتوا با گرفتن ایده اصلی یک محتوا از کارفرما، آن را با کمک مهارتهای نوشتاری، ویراستاری، طراحی و … خود، به شکلی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطب ایجاد میکند. در نظر داشته باشید که کارشناس تولید محتوا میتواند فردی متخصص در یک حوزه و رشته خاص باشد و فعالیت خود را معطوف به همان رشته کند و یا فردی باشد که با جمعآوری اطلاعات پراکنده، محتواهایی را در زمینههای گوناگون تولید کند و فعالیت خود را به یک حوزه مشخص، محدود نسازد.
مطالب وبلاگ و مجله، تصویر و اینفوگرافیک، اخبار و شرح رویدادها، ویدئو و فیلم آموزشی، محتوای صوتی و پادکست، تهیه ایمیل برای تبلیغات، تهیه محتوای شبکههای اجتماعی از جمله مواردی هستند که تولیدکننده محتوا میتواند آنها را تهیه نماید. البته توجه داشته باشید که این مطالب، در هر فرمت و قالبی که تهیه میشوند باید با استراتژی کسب و کار مورد نظر همخوانی داشته باشد. تولیدکننده محتوا با توجه داشتن به این موضوع، میتواند محتوایی قدرتمند، جذاب و رقابتی تولید کند و به تثبیت برند، جلب اعتماد مخاطبان و جذب مشتری کسب و کار کمک کند. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ویمون کلیه خدمات تولید محتوا را بر اساس استراتژی کسب و کار و همچنین مطابق با نیازهای شما انجام میدهیم؛ تنها کافی است با ما تماس بگیرید و گامی بلند به سوی توسعه شرکت خود بردارید.
وظایف تولیدکننده محتوا
حالا که با تعریف محتوا و تولیدکننده محتوا آشنا شدهایم، بد نیست وظایفی که تولیدکننده محتوا بر عهده دارد را نیز بشناسیم و بدانیم شالغان این ردیف شغلی چه کارهایی انجام میدهند.
همانطور که اشاره کردیم، وظیفه اصلی یک کارشناس تولید محتوا این است که متناسب با نیاز و استراتژی کارفرما، مطالب و محتوای مناسب برای ارائه محصولات و خدمات و در نهایت جذب مشتری تولید نماید. تولیدکننده محتوا در کنار این کار، وظایف دیگری نیز برعهده دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
-
یافتن موضوع برای تولید محتوا
تولیدکننده محتوا باید موضوعات و ایدههای مناسب برای تولید محتوا را جستوجو کند تا بتواند با استفاده از موضوعات پرطرفدار و جذاب، توجه مخاطبان را به سوی کسب و کار جلب نماید. این کار به زمان و تواناییهایی اعم از دانش و تجربه نیاز دارد و به مرور زمان تقویت میشود.
-
تولید محتوای جذاب و هدفمند
یافتن موضوع پرطرفدار، نیازمند گام بعدی یعنی تولید محتوای هدفمند و جذاب است. تولیدکننده محتوا برای انجام این کار باید با اصول تولید محتوا آشنا باشد و از قالبهای متنوعی برای ارائه محتوای مورد نظر خود استفاده کند تا بتواند توجه مخاطبان با هر نوع سلیقهای را به محتوای خود جلب کند.
-
آنالیز کردن برند
آنالیز کردن و ارزشگذاری یک برند میتواند به کمک تولیدکننده محتوا انجام شود. در واقع تولیدکننده محتوا میتواند به توجه کردن به کوچکترین جزئیات برند، از جمله جایگاه آن در میان رقبا، سبک فعالیت و نقاط ضعف و قوت استراتژیها را ارزیابی کند و سپس به کارفرما ارائه دهد.
-
مدیریت کردن پروژه
یکی از وظایف تولیدکننده محتوا مدیریت پروژه است؛ چرا که بسیاری از پروژهها در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، به شکل گروهی انجام میشوند و به همین دلیل نیز بخش یا تمام مدیریت پروژه بر عهده تولیدکننده محتوا خواهد بود.
-
کپی رایتینگ
تولیدکننده محتوا وظیفه کپی رایتینگ و تحقیق در اینترنت، سوشال مدیا و ترجمه مطالب را بر عهده دارد و باید برای تولید محتوا (از متنهای کوتاه تبلیغاتی و پستهای کوتاه در شبکههای اجتماعی گرفته تا متون بلند مجلات) آمادگی و توانمندی لازم را داشته باشد.
-
طراحی و آشنایی با برنامههای گرافیکی
تولیدکننده محتوا باید بتواند عکس یا تصویر طراحی شده مناسبی را متناسب با هدف خود تولید نماید. حتی یک تولیدکننده محتوا متنی نیز باید برای درک بهتر مخاطب چندین عکس را درج نماید تا بتواند کیفیت محتوای خود را بهبود ببخشد.
-
ساخت یا ادیت ویدئو
با توجه به توسعه پلتفرمهایی همچون یوتیوب و آپارات و استقبال بینظیر مخاطبان از آنها، لزوم آشنایی تولیدکننده محتوا با تهیه و تدوین ویدئو دوچندان شده است. در واقع یک تولیدکننده حرفهای محتوا، توانایی تولید محتوا در انواع قالبها را دارد و بر نرمافزارهای طراحی و ادیت مسلط است. پریمیر و افترافکت از شناختهشدهترین نرمافزارهای تدوین فیلم است که برای تولیدکنندگان محتوا نیز میتواند بسیار کاربردی باشد.
-
آشنایی با اصول سئو
تولیدکننده محتوا، به ویژه آن دسته از افرادی که محتوای متنی تولید میکنند، باید با مبانی سئو (SEO) آشنایی داشته باشند و از تکنیکها و ابزارهای متنوعی برای نوشتن و تولید مطالب خود استفاده کنند. در نتیجه این کار، وبسایت کسب و کارها رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو خواهند داشته و سود زیادی به کارفرما خواهد رساند.
-
آشنایی با انجام مراحل پساتولید
وظایف تولیدکننده محتوا تا پس از زمان نوشتن یک مطلب نیز ادامه خواهد داشت. یک تولیدکننده حرفهای محتوا باید با مراحلی که اصطلاحا به آن «Promotion»، «پساتولید» یا «پرداخت» گفته میشود نیز آشنایی داشته باشد. لینکدهی به سایر مطالب، ارسال ایمیل به مخاطبان و ارائه متنهای توصیفی و تکمیلی در سوشال مدیا، از جمله این مراحل است.
مهارتهای مورد نیاز تولیدکننده محتوا
یک تولیدکننده محتوای حرفهای، به تمام وظایف خود آگاه است و میکوشد مهارتهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد خود را فرا بگیرد و یا آنها را بهبود ببخشد. به طور کلی یک فرد تولیدکننده محتوا باید واجد برخی از مهارتها باشد که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد. داشتن و ارتقای این مهارتها، به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند تا نقش موثری در رونق کسب و کار کارفرمای خود ایفا کنند.
-
مهارتهای تولید انواع محتوا
در میان شمار انبوه تولیدکنندگان محتوا، تنها تعداد معدودی میتوانند محتوایی با نتیجهای فوقالعاده تولید نمایند. آموزش دستور زبان در تقویت این مهارت نقش چشمگیری دارد و در کنار آن میتوان از برخی ابزارها برای تصحیح نوشته استفاده کرد.
-
مهارتهای اصلاحی و ویرایشی
یک تولیدکننده محتوا به این موضوع واقف است که ویرایش، نسخهای با کیفیتتر از نسخه اولیه محتوا را به وجود میآورد. به همین دلیل یکی از مهارتهای مورد نیاز، آشنایی با چگونگی ویرایش محتوا پیش از انتشار آن است. در طول فرآیند ویرایش محتوا، لازم است اشتباهات دستوری نیز بررسی و اصلاح شود تا انتقال صحیح پیام به مخاطب، تضمین گردد.
-
مهارت مطالعه و یادگیری
یک تولیدکننده محتوا، حتی اگر در حوزه و زمینه تخصصی نیز فعالیت نکند، باز هم نیاز دارد تا اطلاعات خود را به روز نگهدارد و از جدیدترین ابزارها و استراتژیهای خلق و تولید محتوا استفاده نماید.
-
مهارت ایدهپردازی و نوشتن
یکی از مهمترین مهارتهایی که یک کارشناس تولید محتوا باید داشته باشد، مهارت نوشتن و ایدهپردازی است؛ چرا که همین مهارت منجر به شکلگیری محتوا میشود. ایدهپردازی به تولیدکننده محتوا کمک میکند تا محتوای مد نظر خود به بهترین شکل ممکن تا بیشترین تاثیر تولید کند.
-
مهارت کار با نرمافزارهای مختلف
امروزه دیگر تولیدمحتوا، تنها به محتوای متنی ختم نمیشود و با توجه به توسعه پلتفرمهای مختلف، لازم است تولیدکنندگان محتوا مهارت کار با نرمافزارهای مختلف را کسب نمایند تا بتوانند محتوای خود را در قالبهای مختلف برای تمام سلایق تولید و منتشر نمایند.
-
مهارت تحقیق کردن
از دیگر مهارتهای ضروری تولیدکنندگان محتوا، مهارت تحقیق کردن است. این مهارت در کنار نوشتن یک محتوا کاربرد دارد و به افراد کمک میکند تا اطلاعاتی همچون نظرسنجیها، مطالعات انجام شده و … را کسب نمایند.
-
آشنایی با قیف فروش
یکی از اهداف اصلی بازاریابی محتوا، افزایش بازدیدکنندگان وبسایت و در نتیجه فروش محصولات و خدمات است. برای رسیدن به این هدف، لازم است تولیدکنندگان محتوا با قیف فروش آشنایی داشته باشند. قیف بازاریابی محتوا دارای مراحل مختلفی است که شامل بالای قیف فروش (TOFU)، وسط قیف فروش (MOFU) و پایین قیف فروش (BOFU) میشود. نیازهای مخاطب در هر یک از این مراحل متفاوت است و به همین دلیل، تقویت مهارت و درک صحیح تولیدکننده محتوا از این مراحل، به او کمک میکند تا محتوایی هدفمند تولید نماید که بیشترین بازدیدکننده را دارد.
-
مهارت برنامهریزی
یکی از راههای رسیدن به موفقیت در زمینه تولید محتوا، برنامهریزی است. علاوه بر تمام موارد گفته شده، لازم است که کارشناس تولید محتوا، یک تقویم داشته باشد که به انتشار پیوسته و مداوم محتوا کمک کند. آشنایی با نوشتن و تدوین تقویم محتوایی گامی بلند به سوی موفقیت در زمینه تولید محتوا به شمار میرود.
-
مهارت تبلیغ محتوا
تولید کنندگان محتوا پس از نوشتن و تهیه محتوای خود، میتوانند زمانی را نیز برای تبلیغ محتوای خود صرف کنند. شبکههای اجتماعی، ایمیل و انجمنهای وبلاگنویسی از جمله پلتفرمهای رایج برای انجام این کار است. با استفاده از این پلتفرمها میتوان محتوا را به افراد بیشتری معرفی کرد و آمار بازدیدکنندگان آن را بالا برد.
اگرچه آشنایی با اصول اولیه سئو یکی از وظایف تولیدکننده محتوا به شمار میرود، اما دنیای سئو و بهینه سازی موتور جستجو تنها به چند مورد محدود نمیشود. طبیعتا تقویت مهارتها در زمینه سئو، میتواند به نویسنده محتوا کمک کند تا بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنند و با قرار دادن آنها در متن خود، ترافیک ارگانیک بیشتری را برای سایت جذب نمایند. تحلیل رقبا از دیگر مهارتهایی است که توجه به آن میتواند کمک شایانی به جلب توجه مخاطبان و توسعه کسب و کار کند.
کلام پایانی
بنابراین همانطور که در این مقاله نیز اشاره کردیم، کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای معرفی محصولات و خدمات خود، نیازمند کارشناس تولید محتوا هستند. تولیدکننده محتوا با خلق مطالب در قالبهای متنوع از جمله متن، تصویر، صوت، ویدئو و … میتوانند نقش موثری در جلب توجه مخاطبان به کسب و کارها و در نتیجه توسعه آنها داشته باشند. با توجه به اهمیت نقش تولید محتوا و وظایفی که بر عهده دارد، لازم است این افراد مهارتهایی را همچون مهارت نوشتن، تحقیق، ایدهپردازی، برنامهریزی، سئو و … را در خود تقویت نمایند تا بهترین محتوا را با بیشترین بازدید تولید نمایند.
اگرچه بسیاری از شرکتها و کسب و کارها فردی را به عنوان تولیدکننده محتوا استخدام میکنند، اما برخی از آنها نیز از شرکتهای تبلیغاتی و آژانسهای دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوا استفاده میکنند. اگر شما هم در حوزهای مشغول به فعالیت هستید و قصد دارید تولید محتوای کسب و کار خود را به تیم تخصصی و مجرب بسپارید، میتوانید با ما تماس بگیرید.